Visszhang: lemez

Mac DeMarco: One Wayne G

Visszhang

Valószínűleg nem sokan tippeltek volna erre tíz évvel ezelőtt...

Az akkor felbukkant, szomszéd fiús kinézetű, komolytalan interjúkat adó, nosztalgikus gitárzenét játszó Mac DeMarco az indie-rock új szupersztárja. Pedig a kanadai dalszerző tényleg mindent letarolt a következő években, de idővel egyre kényelmetlenebbé vált számára ez a szerep. Erről tanúskodott az is, hogy egy időre szinte teljesen eltűnt, az utolsó klasszikus értelemben vett sorlemeze, a 2019-es Here Comes the Cowboy pedig egészen pocsékul sikerült.

És mintha Mac DeMarco élvezné is, hogy nem felel meg az elvárásoknak. A hosszú csend után ez év elején megjelentetett egy instrumentális lemezt (Five Easy Hot Dogs), majd minden előzetes bejelentés nélkül egy újabbat, a One Wayne G-t – utóbbi több mint 8 és fél órás (!) és 199 szám található rajta. Nem is igazán dalok ezek, címként többnyire a felvétel dátuma szerepel (a legelső track címe 20180512, a legutolsóé 20230114), ének pedig ismét alig van, bár időnként valami halandzsaszerű énekdallam felsejlik. A One Wayne G leginkább egy demógyűjtemény, egy exkluzív betekintés Mac DeMarco számítógépébe, ami a mostanság divatos, végtelenített munka mellé ideális lejátszási listák hangulatát idézi. Lehet ezt a gyűjteményt egy feltartott középső ujjként is értelmezni, de ettől még a One Wayne G háttérzene marad, pedig van azért csomó életképes ötlet is rajta. Már csak az hiányzik, hogy Mac DeMarco újra közölni is akarjon valamit.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.