Visszhang: lemez

Mac DeMarco: One Wayne G

Visszhang

Valószínűleg nem sokan tippeltek volna erre tíz évvel ezelőtt...

Az akkor felbukkant, szomszéd fiús kinézetű, komolytalan interjúkat adó, nosztalgikus gitárzenét játszó Mac DeMarco az indie-rock új szupersztárja. Pedig a kanadai dalszerző tényleg mindent letarolt a következő években, de idővel egyre kényelmetlenebbé vált számára ez a szerep. Erről tanúskodott az is, hogy egy időre szinte teljesen eltűnt, az utolsó klasszikus értelemben vett sorlemeze, a 2019-es Here Comes the Cowboy pedig egészen pocsékul sikerült.

És mintha Mac DeMarco élvezné is, hogy nem felel meg az elvárásoknak. A hosszú csend után ez év elején megjelentetett egy instrumentális lemezt (Five Easy Hot Dogs), majd minden előzetes bejelentés nélkül egy újabbat, a One Wayne G-t – utóbbi több mint 8 és fél órás (!) és 199 szám található rajta. Nem is igazán dalok ezek, címként többnyire a felvétel dátuma szerepel (a legelső track címe 20180512, a legutolsóé 20230114), ének pedig ismét alig van, bár időnként valami halandzsaszerű énekdallam felsejlik. A One Wayne G leginkább egy demógyűjtemény, egy exkluzív betekintés Mac DeMarco számítógépébe, ami a mostanság divatos, végtelenített munka mellé ideális lejátszási listák hangulatát idézi. Lehet ezt a gyűjteményt egy feltartott középső ujjként is értelmezni, de ettől még a One Wayne G háttérzene marad, pedig van azért csomó életképes ötlet is rajta. Már csak az hiányzik, hogy Mac DeMarco újra közölni is akarjon valamit.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.