Visszhang: film

A fájdalom ügynökei

  • SzSz
  • 2023. november 8.

Visszhang

Részvények, drogok, fegyverek – és immár start-upok és kuponok is!

Amerikában ezer módja van a gyors meggazdagodásnak, az efféle tündökléseket és bukásokat bemutató „get-rich-quick” mozik pedig mind ugyanarra épülnek: hogyan rontja meg a pénz és a hatalom az embereket. A fájdalom ügy­nökeinek különlegessége, hogy rámutat: az Egyesült Államokban gyakorlatilag minden – és tényleg minden – üzlet, így bármiből meg lehet gazdagodni. Akár mások kínjából is; például végstádiumú rákos betegek fájdalmából.

Evan Hughes-nak a The New York Times Magazine-ben megjelent cikkét, majd későbbi könyvét David Yates adaptálta vászonra, aki egy felemás Tarzan-filmet leszámítva több mint 15 év után szabadult ki a Harry Potter-univerzumból. Főhőse, Liza (Emily Blunt) utolsó elkeseredésében áll házaló ügynöknek egy frissen indult gyógyszercéghez, ahol az erkölcsi aggályokra nem sok gondot fordító Pete (Chris Evans) veszi a szárnyai alá. Ketten az ország egyik első számú fájdalomcsillapítójává teszik terméküket, egyebek mellett az orvosok lefizetésével és a gyógyszerészeti előírások megszegésével.

A tomboló opioidkrízist legutóbb a Dopesick című sorozat mutatta be érzékletesen. Yates azzal ellentétben nem törekszik teljes tablóra, inkább azt mutatja be, hogy az ügynököktől kezdve az orvosokig mindenki ugyanannak az elhibázott rendszernek a rabszolgája, mindenki csak élni és túlélni igyekszik. Az öntudatára ébredt Lizának a feloldozást is megadja, még annak árán is, hogy a gyógyszerbiznisz áldozataira nem hagy elég játékidőt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.