Visszhang: film

A fiú és a szürke gém

Visszhang

Mijazaki Hajao egész életművén végigvonul a veszteség és a gyermekkorral járó szorongások témája.

Tán legerősebben ebben a munkájában elevenednek meg traumatikus gyerekkori emlékei (apja repülőgépgyárban dolgozott a II. világháború idején, ő pedig a háborús fenyegetés közepette cseperedett a vidéki Japánban). Bár A fiú és a szürke gém nagyot merít a szerző saját életéből, fő ihletforrása mégis Josino Genzaburo 1937-es How Do You Live? című ifjúsági regénye, amely erkölcsi iránytűként szolgál a rendező és az édesanyját frissen elvesztett hőse, Mahito számára is.

A háború idején vidékre költöző kisfiú idő előtt szembesül a világ kegyetlenségével: anyja bombázásban veszti életét, apja pedig hamarosan feleségül veszi Mahito nagynénjét, aki máris babát vár. Miközben az apa harcirepülőgép-gyárat vezet, a fiú vonakodva barátkozik új lakhelyükkel, amit csak nehezít, hogy egy titokzatos szürke gém követi minden lépését. A madár hamarosan egy párhuzamos varázsvilágba kalauzolja, ahol talán elvesztett anyját is meglelheti.

Mijazaki a tőle megszokott játékossággal gazdag szőttest készít a keleti és nyugati mitológia elemeiből, és huncutul felrúgja a hagyományos narráció (mifelénk megszokott) szabályait. Ölelni való figurái halálos fenyegetést rejtenek, baljós hősei valójában segítők, Mahito pedig a nyugati férfieszményre fittyet hányva épp érzékenysége és erős nők iránymutatása révén érik felnőtté. Szemet gyönyörködtető, gazdag mese a gyász megtermékenyítő erejéről, és a gyermekkor melankóliájáról és varázsáról.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.