Visszhang: film

A fiú és a szürke gém

Visszhang

Mijazaki Hajao egész életművén végigvonul a veszteség és a gyermekkorral járó szorongások témája.

Tán legerősebben ebben a munkájában elevenednek meg traumatikus gyerekkori emlékei (apja repülőgépgyárban dolgozott a II. világháború idején, ő pedig a háborús fenyegetés közepette cseperedett a vidéki Japánban). Bár A fiú és a szürke gém nagyot merít a szerző saját életéből, fő ihletforrása mégis Josino Genzaburo 1937-es How Do You Live? című ifjúsági regénye, amely erkölcsi iránytűként szolgál a rendező és az édesanyját frissen elvesztett hőse, Mahito számára is.

A háború idején vidékre költöző kisfiú idő előtt szembesül a világ kegyetlenségével: anyja bombázásban veszti életét, apja pedig hamarosan feleségül veszi Mahito nagynénjét, aki máris babát vár. Miközben az apa harcirepülőgép-gyárat vezet, a fiú vonakodva barátkozik új lakhelyükkel, amit csak nehezít, hogy egy titokzatos szürke gém követi minden lépését. A madár hamarosan egy párhuzamos varázsvilágba kalauzolja, ahol talán elvesztett anyját is meglelheti.

Mijazaki a tőle megszokott játékossággal gazdag szőttest készít a keleti és nyugati mitológia elemeiből, és huncutul felrúgja a hagyományos narráció (mifelénk megszokott) szabályait. Ölelni való figurái halálos fenyegetést rejtenek, baljós hősei valójában segítők, Mahito pedig a nyugati férfieszményre fittyet hányva épp érzékenysége és erős nők iránymutatása révén érik felnőtté. Szemet gyönyörködtető, gazdag mese a gyász megtermékenyítő erejéről, és a gyermekkor melankóliájáról és varázsáról.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.