Visszhang: film

Harold Fry valószínűtlen utazása

  • 2024. január 10.

Visszhang

A nyugdíjas sör­gyári munkás életrutinokon alapuló nyugalmát (örökké valamit suvickoló feleséggel, a napi újságig terjedő horizonttal, mélyre temetett érzelmekkel) egy levél zavarja meg.

Búcsúlevél egy hospice-ból, egykori kolléganője írta, és hiába fogalmazgat rá szokottan közhelyes választ, nem akar sikerülni az órák alatt sem. Végül elindul a postaládához, de aztán meg sem áll az intézményig, ahol a valahai barát (nem szerető: barát) haldoklik. 1000 kilométer. Csak ennyit kell gyalog megtennie, időnként üzenetet küldve mindkét irányba: a hospice-ba, hogy tartson ki a beteg, akit a zarándokúttal megmenteni vél, és haza, hogy tartson ki az otthon (de nem el) hagyott feleség: megértésben, elfogadásban. Azokban az erényekben, amelyeket élete során elmulasztott gyakorolni a film (hosszú menetelésével valójában vezeklő) hőse, súlyos tragédiát, fia önkezű halálát idézve elő. Az út során alkalmi segítők személyességen alapuló támogatása tereli az önmagával való szembenézés és felelősségvállalás felé, míg a hozzá csatlakozó, és ügyét kéretlen médiafelhajtásra kihasználó mozgalmároktól valósággal megszökik. Mert a személyesség számít egyedül, állítja a film – az alapjául szolgáló és a szerző, Rachel Joyce által filmre írt bestseller szellemében. A könnyen emészthető mondanivalójú könyvnek több folytatása is lett, az egyiknek a haldokló, a másiknak a feleség a hőse. Szemközt lakik a színes bőrű szomszéd, az ő szemszöge még hiányzik.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.