Visszhang: koncert

Jazzation

Visszhang

Nem tudok a közelmúltból példát arra, hogy egy jazzegyüttesnek ráadáskoncertet kellett adnia, hiszen a Budapest Jazz Club világsztárjai eleve két hosszabb, de külön árusított félidőre szerződnek.

A Jazzation vokálnak mégis sikerült ez, mert lemezbemutatójukkal szilveszter előtt kétszer is megtöltötték a Zeneakadémia nagytermét. Az öttagú, 2005-ben alakult, jó néhány jelentős nemzetközi versenyt és fesztivált diadalmasan megjárt vokál a személycserék ellenére is folyamatosan magas színvonalon teljesít. Az első részben nagyjából a svéd The Real Group által képviselt a capella felfogásban énekeltek. A meditatív, könnyesőről szóló, mélabúsan szerelmes számok is a svédek „életközepi”, lelassult lemezére emlékeztettek, ahol a szöveg is fontos, nem csak a melódia beágyazása és a jó akkordfűzés. A második részben a legfiatalabb magyar big band, a Budapest Orchestra Project csatlakozott hozzájuk Tompa Ábel vezetésével. Először Gershwin születésének 125. évfordulójára dolgoztak együtt a Jazzationnel, de tavaly nyár óta kibővült ez a repertoár. Ekkor leginkább a Manhattan Transfer képviselte vonalon haladtak, néhány újabb számmal, például Miles Davisszel kiegészítve a Gershwineket, amelyek egyébként már idestova egy évszázada fel-felhangzanak a Zeneakadémia termében. A mesteri intonáció, végiggondolt hangulatábrázolás, változatos saját szövegek és kompozíciók, ízléses hangszerelések mellett csak a szövegartikuláció és a big band és vokál erősítése lehetett volna erősebb. A Jazzation újabb komoly mérföldkövet hagyott maga mögött.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.