Visszhang: tévésorozat

A következő napok

Visszhang

„Mi leszünk a következő Csernobil” – hebegi az egyik szereplő.

Történelmi szempontból ez igaz is, meg nem is. A 2011-ben a fukusimai atomerőművet végzetesen megrongáló cunami ugyan a történelem egyik legsúlyosabb katasztrófáját okozta, a vízbe és levegőbe került radioaktív szennyeződés számos emberéletet követelt (és még fog is), ám a legrosszabbat – Japán jelentős részének lakhatatlanná válását – sikerült elkerülni. Filmtörténetileg sem pontos az állítás, hiszen a japán sorozat nem az HBO sikerszériájának másolata – ez egyszerre erénye és hátránya.

Az alkotó, Maszumoto Dzsun szinte megszállottja a tényeknek és a technikai részleteknek, s nagyon igyekszik rendet tenni a balesetet övező teóriák és összeesküvés-elméletek rengetegében. Ez a pontosság viszont sokszor megöli az emberi drámát, és az ellen dolgozik, hogy a karizmatikus egyéniségek előtérbe léphessenek (ami a kevésbé akkurátus, de érzelmileg lebilincselő Csernobil erőssége volt). Az egyéniségek hiánya azonban a japán történetmesélés sajátossága is; a történet hősei a hierarchia, a becsület és a tisztelet nevében gyakran alárendelik magukat feljebbvalóiknak, feláldozzák egyéni vágyaikat a közösség oltárán. Talán ez a végletekig specifikus széria legerősebb egyetemes üzenete, de ez sok, nyugati elbeszélésekhez szokott nézőnek elidegenítő lehet. A férfiak uralta szereplőgárda tagjai a társadalmi elvárások nevében jobbára szenvtelenek maradnak, ami csak ki­emeli a ritka, érzelmileg telített pillanatokat. A következő napok korrekt, de sok türelmet igénylő munka.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.