Visszhang: tévésorozat

A következő napok

Visszhang

„Mi leszünk a következő Csernobil” – hebegi az egyik szereplő.

Történelmi szempontból ez igaz is, meg nem is. A 2011-ben a fukusimai atomerőművet végzetesen megrongáló cunami ugyan a történelem egyik legsúlyosabb katasztrófáját okozta, a vízbe és levegőbe került radioaktív szennyeződés számos emberéletet követelt (és még fog is), ám a legrosszabbat – Japán jelentős részének lakhatatlanná válását – sikerült elkerülni. Filmtörténetileg sem pontos az állítás, hiszen a japán sorozat nem az HBO sikerszériájának másolata – ez egyszerre erénye és hátránya.

Az alkotó, Maszumoto Dzsun szinte megszállottja a tényeknek és a technikai részleteknek, s nagyon igyekszik rendet tenni a balesetet övező teóriák és összeesküvés-elméletek rengetegében. Ez a pontosság viszont sokszor megöli az emberi drámát, és az ellen dolgozik, hogy a karizmatikus egyéniségek előtérbe léphessenek (ami a kevésbé akkurátus, de érzelmileg lebilincselő Csernobil erőssége volt). Az egyéniségek hiánya azonban a japán történetmesélés sajátossága is; a történet hősei a hierarchia, a becsület és a tisztelet nevében gyakran alárendelik magukat feljebbvalóiknak, feláldozzák egyéni vágyaikat a közösség oltárán. Talán ez a végletekig specifikus széria legerősebb egyetemes üzenete, de ez sok, nyugati elbeszélésekhez szokott nézőnek elidegenítő lehet. A férfiak uralta szereplőgárda tagjai a társadalmi elvárások nevében jobbára szenvtelenek maradnak, ami csak ki­emeli a ritka, érzelmileg telített pillanatokat. A következő napok korrekt, de sok türelmet igénylő munka.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.