Visszhang: könyv

Mechiat Zina: Álomból föl, vidékre le

Visszhang

Van az úgy, hogy egy mérgező kapcsolat a szakítással sem ér véget, és a traumákat okozó élmények ellenére is minduntalan felmerül az újrakezdés lehetősége.

A kötet versei egy ilyen toxikus viszony utáni elszakadási kísérlet nehézségeivel szembesítenek. Leghangsúlyosabban az első ciklus szövegeiben kerül fókuszba a másik gyötrő hiányából fakadó, ám a racionalitásnak ellentmondó vágyakozás, a se veled, se nélküled állapotának lefestése. „Tegnap egy pillanatra megfeledkeztem rólad, / nélküled sétáltam hazafelé”, áll a Madarak jönnek című versben, ahol a felszín látszólagos beletörődöttségét néhány sorral később kíméletlenül felülírják a kitörni készülő érzelmek: „Vénásan éreztem a visszatérésed.”

Eleinte úgy tűnhet, hogy a szövegek nem tudnak elszakadni e domináns tematikai kerettől, és minduntalan ugyanoda térünk vissza. Ezt erősítik az ismétlődést és a megszakíthatatlanságot jelképező, évszakokra utaló cikluscímek is. Ám a szövegekben rendkívül izgalmas időkoncepció működik. A versek elutasítják az idő linearitását, így az egyén kihívásai generációkon át­ívelő tapasztalatokká szélesednek, ami által a lírai én – elsősorban női – családtagjainak érzéseibe, életébe is bepillantunk. A beszélő kitartóan keresi és folyamatosan alakítja saját és családja múltjához fűződő viszonyát, emlékezés és felejtés különös szimbiózisát hozva létre: „Hárman állunk az országúton. / A csecsemő, a kisgyerek, / és a túlsminkelt kamaszlány.”

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.