Visszhang: színház

A nagy kacsashow

Visszhang

Csak félig kacsa Szántusz Noémi performance-a.

Kacsa maga az esküvő, amely a múltból ismerős, nyomasztó vidéki lagzi képzetét kelti, és ahol a performer feleségül megy gyerekkori kacsa formájú bilijéhez, a tárgyhoz, amelyre először ült rá önszántából alsónemű nélkül. Nem kacsa viszont a gyerekkori zaklatástörténet, és talán az sem, hogy a kis Noémit akkor és ott megátkozták, hiszen aki esküvőset játszik, az soha nem megy férjhez, tartja a népi hiedelem.

Mi mindenesetre ott ülünk a feldíszített asztaloknál, ehetünk pogácsát meg kókuszgolyót, ihatunk gyomorkeserűt, ez utóbbi a neve miatt is passzol az előadás hangulatához. Ott ülünk, mert Szántusz úgy döntött, hogy fordít egyet sorsa kerekén, és van vőlegény vagy nincs, megüli saját lakodalmát, mert neki ez jár. A gesztus dupla fenekű: nevetségessé teszi kissé az esküvő intézményét, amely sokszor mindenféle intimitást és mélységet nélkülöz, és közben megmutatja a performer valódi, őszinte vágyakozását a szerelem, a biztonság után.

Feltett célja lehetett az előadásnak, hogy kissé unalmas legyen, ahogy fárasztók általában a lakodalmak is. Ám kicsit kevesebb ismétléssel, például kevesebb dal eléneklésével, vagy több súlyos akcióval hangsúlyosabbá válhatott volna a rendezői szándék, amely az első generációs értelmiségi problémáit ugyanúgy felvillantja, mint a 21. századi elcseszett Tinder-párkeresések poklát. Jólesett volna kicsit többet megtudni a performer világképéről is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."