Visszhang: film

A szabadság hangja

  • SzSz
  • 2024. január 31.

Visszhang

E filmnél sokkal érdekesebbek a bemutatás körülményei: már 2018-ban elkészült.

Amikor a Disney felvásárolta a Fox stúdiót, a polcon maradt, majd eljutott egy keresztény témákban utazó vállalathoz, az Angel Studioshoz, akik számtalan alacsony költségvetésű filmet vittek már sikerre egyebek közt a közösségi adakozásra építve. A szabadság hangjára hasonló kampányt húztak fel: arra biztatták a keresztény és jobboldali közösségeket, vásároljanak előre jegyet a rászorulóknak is, mert az emberkereskedelem témájának minél több emberhez el kell jutnia; nem mellesleg az egyik legismertebb netes elmebaj, a QAnon-összeesküvés szerint Hillary Clinton és a liberális elit pont olyan gyerekrabszolga-hálózatot üzemeltet, mint amilyet a filmben is látni.

A jobboldal a tengerentúlon is szeret áldozatpózban tetszelegni: elkezdték terjeszteni, hogy a filmet a liberálisok el akarják lehetetleníteni, például direkt kevés helyen és a szokásosnál halkabban vetítik. Ennek ellentmond, hogy végül Amerikában az év 10. legsikeresebb filmje lett. Pedig Alejandro Monteverde mozija nem több, mint egy egyszerű és nem különösebben izgalmas krimi, amelyet ráhúztak egy valóban létező problémára – és maximumra tekerték a film „fontosságtudatát”. Főhőse, Tim Ballard különleges ügynök a pedofilokat el tudja kapni, ám az áldozatokat nem tudja megmenteni, ezért különleges mentőakcióba fog egy kislány érdekében. Mindez profin elkészített, ám végig elképesztően közhelyes.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.