Visszhang: könyv

Meteor csillagászati évkönyv 2024

  • - barotányi -
  • 2024. január 31.

Visszhang

Az idő szakadatlan múlását jelzi, hogy már hetek óta bújhatjuk az idei évre szóló csillagászati évkönyvet, amely nélkülözhetetlen olvasmány az égboltot szépsége miatt fürkészők számára.

Akár távcsővel, akár szabad szemmel bámulunk a csillagos égre, jó tudni, hogy az év mely hónapjában hol és mikor találjuk meg a szemünknek oly kedves bolygókat: az évkönyv tanúsága szerint a Jupitert még este, a Vénuszt meg hajnalban érdemes keresni az égen, de tavasz derekára mindkettő belevész majd a Nap fényébe. Hogy azután nyáron immár fordított szereposztásban bukkanjanak fel, s idővel mind jobban dominálják az eget – az év vége felé haladva a mind fényesebb, feltűnő vörösen ragyogó Marssal kiegészülve.

De a csillagászati évkönyv nem csupán a rövid tudománytörténeti bejegyzésekkel teljes kalendáriumi szekció, esetleg a Nap és a Hold pályaadatai miatt forgatható haszonnal. Ott vannak még a remek tanulmányok is, közülük kettő tárgya a reneszánsz közép-európai csillagászat. Csaba György Gábor új fordításában kapjuk meg Nicolaus Copernicus a maga korában (16. század eleje) szinte „szamizdatban” terjedő Rövid feljegyzés az égi mozgások elméletéről című munkáját. Zsoldos Endre tanulmányából pedig kiderül, hogy az 1572-ben, a Cassiopeia csillagképben feltűnt fényes új csillag (azaz szupernóva) kapcsán az egyik legérdekesebb, máig vitatott elemzés a jórészt elfeledett (illetve csak asztrológusként emlegetett) cseh csillagásztól, Cyprianus Leovitiustól származik.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.