Visszhang: könyv

Meteor csillagászati évkönyv 2024

  • - barotányi -
  • 2024. január 31.

Visszhang

Az idő szakadatlan múlását jelzi, hogy már hetek óta bújhatjuk az idei évre szóló csillagászati évkönyvet, amely nélkülözhetetlen olvasmány az égboltot szépsége miatt fürkészők számára.

Akár távcsővel, akár szabad szemmel bámulunk a csillagos égre, jó tudni, hogy az év mely hónapjában hol és mikor találjuk meg a szemünknek oly kedves bolygókat: az évkönyv tanúsága szerint a Jupitert még este, a Vénuszt meg hajnalban érdemes keresni az égen, de tavasz derekára mindkettő belevész majd a Nap fényébe. Hogy azután nyáron immár fordított szereposztásban bukkanjanak fel, s idővel mind jobban dominálják az eget – az év vége felé haladva a mind fényesebb, feltűnő vörösen ragyogó Marssal kiegészülve.

De a csillagászati évkönyv nem csupán a rövid tudománytörténeti bejegyzésekkel teljes kalendáriumi szekció, esetleg a Nap és a Hold pályaadatai miatt forgatható haszonnal. Ott vannak még a remek tanulmányok is, közülük kettő tárgya a reneszánsz közép-európai csillagászat. Csaba György Gábor új fordításában kapjuk meg Nicolaus Copernicus a maga korában (16. század eleje) szinte „szamizdatban” terjedő Rövid feljegyzés az égi mozgások elméletéről című munkáját. Zsoldos Endre tanulmányából pedig kiderül, hogy az 1572-ben, a Cassiopeia csillagképben feltűnt fényes új csillag (azaz szupernóva) kapcsán az egyik legérdekesebb, máig vitatott elemzés a jórészt elfeledett (illetve csak asztrológusként emlegetett) cseh csillagásztól, Cyprianus Leovitiustól származik.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.