Visszhang: film

Elrabolták

Visszhang

Izgalmas időszakban érkezik Marco Bellocchio drámája: ahogy egyre több abúzus, hatalommal való visszaélés kerül napvilágra, úgy nő a katolikus egyház elleni indulat is.

A szégyenteljes gyakorlat nem ma kezdődött (bár sok esetet máig homály fed), az egyik legsötétebb ügy 1858-ban bontakozott ki. Az akkor már omladozó pápai állam emberei IX. Pius pápa parancsára kiszakítják zsidó családjából a hatéves Edgardo Mortarát. Állításuk szerint a fiú valójában katolikus, mivel a família szolgálólánya kisbabaként titokban megkeresztelte, ezért nevelését az egyháznak kell folytatnia.

Bellocchio a családi idill képei után gyorsan az elrablás sokkoló jeleneteire vált. Filmje a továbbiakban is így játszik a nézők érzelmei­vel: a csendesen fokozódó feszültség intervallumait jó időzítéssel törik meg a szinte operai csúcspontok. Szorosan követhetjük a szülők kétségbeesett (törvényes és féllegális) harcát a kisfiúért, aki a felnőttek hisztériája közepette is kifürkészhetetlen marad. A dráma erejét épp az adja, hogy a végéig sem sejthető, Edgardo titkon megőrzi-e zsidó identitását vagy győz-e a papok agymosása. Bár a családi mikrodráma jól működik, és Enea Sala személyében csodás gyerekszínészt is talált a rendező, a történelmi kontextus (az olasz nemzetállam születése, a világszerte éledő antiszemitizmus) és a történet blaszfémikus aspektusai háttérbe szorulnak vagy illemtudó szemérmességgel tűnnek fel. Bellocchio megmarad a míves történelmi tablónál, pedig egy kis merészséggel a katolikus lélek mélyére is tekinthetett volna.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.