Visszhang: film

Elrabolták

Visszhang

Izgalmas időszakban érkezik Marco Bellocchio drámája: ahogy egyre több abúzus, hatalommal való visszaélés kerül napvilágra, úgy nő a katolikus egyház elleni indulat is.

A szégyenteljes gyakorlat nem ma kezdődött (bár sok esetet máig homály fed), az egyik legsötétebb ügy 1858-ban bontakozott ki. Az akkor már omladozó pápai állam emberei IX. Pius pápa parancsára kiszakítják zsidó családjából a hatéves Edgardo Mortarát. Állításuk szerint a fiú valójában katolikus, mivel a família szolgálólánya kisbabaként titokban megkeresztelte, ezért nevelését az egyháznak kell folytatnia.

Bellocchio a családi idill képei után gyorsan az elrablás sokkoló jeleneteire vált. Filmje a továbbiakban is így játszik a nézők érzelmei­vel: a csendesen fokozódó feszültség intervallumait jó időzítéssel törik meg a szinte operai csúcspontok. Szorosan követhetjük a szülők kétségbeesett (törvényes és féllegális) harcát a kisfiúért, aki a felnőttek hisztériája közepette is kifürkészhetetlen marad. A dráma erejét épp az adja, hogy a végéig sem sejthető, Edgardo titkon megőrzi-e zsidó identitását vagy győz-e a papok agymosása. Bár a családi mikrodráma jól működik, és Enea Sala személyében csodás gyerekszínészt is talált a rendező, a történelmi kontextus (az olasz nemzetállam születése, a világszerte éledő antiszemitizmus) és a történet blaszfémikus aspektusai háttérbe szorulnak vagy illemtudó szemérmességgel tűnnek fel. Bellocchio megmarad a míves történelmi tablónál, pedig egy kis merészséggel a katolikus lélek mélyére is tekinthetett volna.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk