Visszhang: film

Elrabolták

Visszhang

Izgalmas időszakban érkezik Marco Bellocchio drámája: ahogy egyre több abúzus, hatalommal való visszaélés kerül napvilágra, úgy nő a katolikus egyház elleni indulat is.

A szégyenteljes gyakorlat nem ma kezdődött (bár sok esetet máig homály fed), az egyik legsötétebb ügy 1858-ban bontakozott ki. Az akkor már omladozó pápai állam emberei IX. Pius pápa parancsára kiszakítják zsidó családjából a hatéves Edgardo Mortarát. Állításuk szerint a fiú valójában katolikus, mivel a família szolgálólánya kisbabaként titokban megkeresztelte, ezért nevelését az egyháznak kell folytatnia.

Bellocchio a családi idill képei után gyorsan az elrablás sokkoló jeleneteire vált. Filmje a továbbiakban is így játszik a nézők érzelmei­vel: a csendesen fokozódó feszültség intervallumait jó időzítéssel törik meg a szinte operai csúcspontok. Szorosan követhetjük a szülők kétségbeesett (törvényes és féllegális) harcát a kisfiúért, aki a felnőttek hisztériája közepette is kifürkészhetetlen marad. A dráma erejét épp az adja, hogy a végéig sem sejthető, Edgardo titkon megőrzi-e zsidó identitását vagy győz-e a papok agymosása. Bár a családi mikrodráma jól működik, és Enea Sala személyében csodás gyerekszínészt is talált a rendező, a történelmi kontextus (az olasz nemzetállam születése, a világszerte éledő antiszemitizmus) és a történet blaszfémikus aspektusai háttérbe szorulnak vagy illemtudó szemérmességgel tűnnek fel. Bellocchio megmarad a míves történelmi tablónál, pedig egy kis merészséggel a katolikus lélek mélyére is tekinthetett volna.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.