Visszhang: film

A szenvedély íze

  • 2024. január 24.

Visszhang

„A kultúra ott kezdődik, ahol konyha van; amikor a szakács művének ihletője nem az éhség, hanem a kultusz”

– írja Hamvas Béla, aki valószínűleg nagyra értékelné ezt a játékidő legnagyobb részében főzést, illetve étkezést mutató, több értelemben is érzéki, mégis erősen spirituális, vietnami rendező készítette, mégis mélyen francia filmet. A földbirtokos gourmet és szakácsnője nem csak kulináris értelemben kifinomult viszonya maga a dominanciaharcoktól el nem torzított férfi-nő kapcsolódás, amely valamennyi kis, próbatétel-értelmű játékával együtt: kiegészülés és beteljesülés.

Történet nem is szükséges. Egy ínyenc társaság összejön időnként egyikük szakácsnőjének fejedelmi menüsorait élvezni, konyhaművészetről diskurálni – tehetős vidéki polgárok egyenesen (a képi világ tekintetében is vonatkoztatási pont) Renoir festményeiről. Vendéglátójuknak alkalmazottja iránti szerelme, szenvedélye húsz éve izzik, szeretné asszonyává tenni a hozzá mindenkinél közelebb álló, mégis (a rendszeres testi kapcsolat dacára) elérhetetlen, csupa titok nőt. Ám a házasság intézmény, a nő pedig őrzi belső szabadságát. A férfi maga főz hát szakácsának. Az ételek mindegyike egy-egy szerelmi vallomás, de több is: lelki, sőt szellemi kapcsolódás bizonyítéka, az étel előállításának és elfogyasztásának rítusában részt vevő felek egyenrangúságának kifejezése. Az ilyen szerelmet a halál sem képes eltörölni.

„Az ízlést a kultúra és az emlékezés formálja” – hangzik el a filmben, amely maga is olyan, mint benne a fogások: ínyenceknek való.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.