Visszhang: film

A szenvedély íze

  • 2024. január 24.

Visszhang

„A kultúra ott kezdődik, ahol konyha van; amikor a szakács művének ihletője nem az éhség, hanem a kultusz”

– írja Hamvas Béla, aki valószínűleg nagyra értékelné ezt a játékidő legnagyobb részében főzést, illetve étkezést mutató, több értelemben is érzéki, mégis erősen spirituális, vietnami rendező készítette, mégis mélyen francia filmet. A földbirtokos gourmet és szakácsnője nem csak kulináris értelemben kifinomult viszonya maga a dominanciaharcoktól el nem torzított férfi-nő kapcsolódás, amely valamennyi kis, próbatétel-értelmű játékával együtt: kiegészülés és beteljesülés.

Történet nem is szükséges. Egy ínyenc társaság összejön időnként egyikük szakácsnőjének fejedelmi menüsorait élvezni, konyhaművészetről diskurálni – tehetős vidéki polgárok egyenesen (a képi világ tekintetében is vonatkoztatási pont) Renoir festményeiről. Vendéglátójuknak alkalmazottja iránti szerelme, szenvedélye húsz éve izzik, szeretné asszonyává tenni a hozzá mindenkinél közelebb álló, mégis (a rendszeres testi kapcsolat dacára) elérhetetlen, csupa titok nőt. Ám a házasság intézmény, a nő pedig őrzi belső szabadságát. A férfi maga főz hát szakácsának. Az ételek mindegyike egy-egy szerelmi vallomás, de több is: lelki, sőt szellemi kapcsolódás bizonyítéka, az étel előállításának és elfogyasztásának rítusában részt vevő felek egyenrangúságának kifejezése. Az ilyen szerelmet a halál sem képes eltörölni.

„Az ízlést a kultúra és az emlékezés formálja” – hangzik el a filmben, amely maga is olyan, mint benne a fogások: ínyenceknek való.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.