Visszhang: film

A szenvedély íze

  • 2024. január 24.

Visszhang

„A kultúra ott kezdődik, ahol konyha van; amikor a szakács művének ihletője nem az éhség, hanem a kultusz”

– írja Hamvas Béla, aki valószínűleg nagyra értékelné ezt a játékidő legnagyobb részében főzést, illetve étkezést mutató, több értelemben is érzéki, mégis erősen spirituális, vietnami rendező készítette, mégis mélyen francia filmet. A földbirtokos gourmet és szakácsnője nem csak kulináris értelemben kifinomult viszonya maga a dominanciaharcoktól el nem torzított férfi-nő kapcsolódás, amely valamennyi kis, próbatétel-értelmű játékával együtt: kiegészülés és beteljesülés.

Történet nem is szükséges. Egy ínyenc társaság összejön időnként egyikük szakácsnőjének fejedelmi menüsorait élvezni, konyhaművészetről diskurálni – tehetős vidéki polgárok egyenesen (a képi világ tekintetében is vonatkoztatási pont) Renoir festményeiről. Vendéglátójuknak alkalmazottja iránti szerelme, szenvedélye húsz éve izzik, szeretné asszonyává tenni a hozzá mindenkinél közelebb álló, mégis (a rendszeres testi kapcsolat dacára) elérhetetlen, csupa titok nőt. Ám a házasság intézmény, a nő pedig őrzi belső szabadságát. A férfi maga főz hát szakácsának. Az ételek mindegyike egy-egy szerelmi vallomás, de több is: lelki, sőt szellemi kapcsolódás bizonyítéka, az étel előállításának és elfogyasztásának rítusában részt vevő felek egyenrangúságának kifejezése. Az ilyen szerelmet a halál sem képes eltörölni.

„Az ízlést a kultúra és az emlékezés formálja” – hangzik el a filmben, amely maga is olyan, mint benne a fogások: ínyenceknek való.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

És meghalni a gyönyörtől

„A fájdalom politikai kérdés, a gyönyör politikai kérdés” – okítja a haldokló Mollyt (Michelle Williams) egy gyönyörű leszbikus (Esco Jouléy), aki egy személyben radikálisan szabad szexuális felfedező és empatikus szociális munkás is.

Végtére is a gyerek az első

Lehet-e hazugságra építeni értelmes életet, főleg másokét, a családtagjainkét, a gyerekünkét? Persze kizárólag az ő érdekükben! Van-e olyan érdek, ami fontosabb, mint az igazság?

Kísérleti fizika

Öveges József fizikus, piarista szerzetes, tanár, mondhatni mé­dia­­sztár volt a hatvanas–hetvenes években. Közvetlen stílusban, élvezetesen előadott ismeretterjesztő előadásai és a közben bemutatott kísérletek tették ismertté.

Micimackóék felnőttek

Ládaasztal a fő díszletelem a Három Holló pincehelyiségének apró színpadán, olyan, amilyenek mellett a fesztiválokon szoktunk iszogatni. Körülötte jégkockához hasonló, hol egységes kékben, hol különböző színekben pompázó ülések. Gyerekként nem egészen így képzeltük a Százholdas Pagonyt.

A ház torka

Egy Pireneusok mélyén megbújó faluban, a Clavell házban a család egyik nőtagja éppen haldoklik. Hörgő, bűzölgő, démonisztikus tusa ez, pokoli gyötrelem. Nem véletlenül gondolunk a pokolra és érezzük meg egy földöntúli lény jelenlétét.

Honfiak  

–Librettó–

(A helyszín az első négy felvonásban mindvégig a miniszterelnök dolgozószobája.)

Nemcsak a hősök arcai

82 éve, 1943. április 19-én kezdődött, és szűk egy hónapig tartott a varsói gettófelkelés. Miközben a nácik leszámoltak az alig felfegyverzett lázadókkal, porig rombolták a zsidók számára kijelölt városrészt, a túlélőket pedig haláltáborokba küldték, Varsó többi része a megszállás hétköznapjait élte. Hogyan emlékezik ma Lengyelország a világháború alatti zsidó ellenállás legjelentősebb mozzanatára?

„A legkevésbé sem keresztényi”

A nyugati populista mozgalmak és pártok a kereszténység kifacsart értelmezését használják fegyverként a hatalomért folytatott harcban, miközben a hagyományos kereszténydemokrácia identitásválságba került. A Princeton University professzora arra is figyelmeztet: legalább mi ne beszél­jünk szélsőjobboldali „hullámról”.

Mindenki hibázhat

Nem állítható, hogy a KSH direkt hamisítana adatot a szegénységi mutatók kiszámításánál. Mégis, valahogy mindig a „kellő” irányba mutatnak a számok.