Visszhang: színház

A zuhanás sokkja

Visszhang

A húszas évei elején járó Matthew pszichiátriai kezelésre szorul: Down-szindrómás bátyja halála óta küzd skizofréniával.

A családot sokkolta a gyász, így állapotát igen későn ismerték fel, évekig nem kapott szakszerű segítséget. A fiatalkori mentális betegségeket nehéz felismerni, pláne ha egy tragédiát követően jelennek meg az első tünetek. A Nathan Filer regénye alapján készült inkluzív előadás a MáSzínház produkciója, amelyben professzionális ép és Down-szindrómás alkotók együtt játszanak.

A fiú történetét 9 éves korától követjük, s betekintést kapunk egy család életébe, akik együtt nevelnek egy fogyatékkal élő és egy egészséges gyereket. Az előadás a normalitás és a betegség határát keresgéli, képet ad arról, hogyan tudjuk kezelni a veszteségeinket, traumáinkat, megmutatva, hogy mi történik akkor, ha egy tragikus esemény kibeszéletlen marad. Az előadás sokféleképpen használja ki az érzékeltetés, hatáskeltés különböző módjait, van, amikor működik is, de a túlzás, mint eszköz csak megfelelő módon, jókor s jól alkalmazható. Egy lineáris dramaturgia szerint működő darabban az éles váltások, durva hanghatások, az erőltetett artikuláció és a szélsőséges viselkedés ábrázolása nem mindig érnek célt. Kreatívan és érzékenyen csupa jót akarnak az alkotók, de a játékmód és a rendezés elidegenít. Ez azért is kár, mert a darabot életre hívó törekvés hiánypótló, s nyilván szükség lenne jó előadásokra ezekről az élethelyzetekről.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.