Visszhang: színház

A zuhanás sokkja

Visszhang

A húszas évei elején járó Matthew pszichiátriai kezelésre szorul: Down-szindrómás bátyja halála óta küzd skizofréniával.

A családot sokkolta a gyász, így állapotát igen későn ismerték fel, évekig nem kapott szakszerű segítséget. A fiatalkori mentális betegségeket nehéz felismerni, pláne ha egy tragédiát követően jelennek meg az első tünetek. A Nathan Filer regénye alapján készült inkluzív előadás a MáSzínház produkciója, amelyben professzionális ép és Down-szindrómás alkotók együtt játszanak.

A fiú történetét 9 éves korától követjük, s betekintést kapunk egy család életébe, akik együtt nevelnek egy fogyatékkal élő és egy egészséges gyereket. Az előadás a normalitás és a betegség határát keresgéli, képet ad arról, hogyan tudjuk kezelni a veszteségeinket, traumáinkat, megmutatva, hogy mi történik akkor, ha egy tragikus esemény kibeszéletlen marad. Az előadás sokféleképpen használja ki az érzékeltetés, hatáskeltés különböző módjait, van, amikor működik is, de a túlzás, mint eszköz csak megfelelő módon, jókor s jól alkalmazható. Egy lineáris dramaturgia szerint működő darabban az éles váltások, durva hanghatások, az erőltetett artikuláció és a szélsőséges viselkedés ábrázolása nem mindig érnek célt. Kreatívan és érzékenyen csupa jót akarnak az alkotók, de a játékmód és a rendezés elidegenít. Ez azért is kár, mert a darabot életre hívó törekvés hiánypótló, s nyilván szükség lenne jó előadásokra ezekről az élethelyzetekről.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."