Visszhang: színház

A zuhanás sokkja

Visszhang

A húszas évei elején járó Matthew pszichiátriai kezelésre szorul: Down-szindrómás bátyja halála óta küzd skizofréniával.

A családot sokkolta a gyász, így állapotát igen későn ismerték fel, évekig nem kapott szakszerű segítséget. A fiatalkori mentális betegségeket nehéz felismerni, pláne ha egy tragédiát követően jelennek meg az első tünetek. A Nathan Filer regénye alapján készült inkluzív előadás a MáSzínház produkciója, amelyben professzionális ép és Down-szindrómás alkotók együtt játszanak.

A fiú történetét 9 éves korától követjük, s betekintést kapunk egy család életébe, akik együtt nevelnek egy fogyatékkal élő és egy egészséges gyereket. Az előadás a normalitás és a betegség határát keresgéli, képet ad arról, hogyan tudjuk kezelni a veszteségeinket, traumáinkat, megmutatva, hogy mi történik akkor, ha egy tragikus esemény kibeszéletlen marad. Az előadás sokféleképpen használja ki az érzékeltetés, hatáskeltés különböző módjait, van, amikor működik is, de a túlzás, mint eszköz csak megfelelő módon, jókor s jól alkalmazható. Egy lineáris dramaturgia szerint működő darabban az éles váltások, durva hanghatások, az erőltetett artikuláció és a szélsőséges viselkedés ábrázolása nem mindig érnek célt. Kreatívan és érzékenyen csupa jót akarnak az alkotók, de a játékmód és a rendezés elidegenít. Ez azért is kár, mert a darabot életre hívó törekvés hiánypótló, s nyilván szükség lenne jó előadásokra ezekről az élethelyzetekről.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.