Visszhang: könyv

Afanaszjev: A tűzmadár – Orosz varázsmesék

Visszhang

Tizenhét év után ismét megjelent e mesegyűjtemény.

Alekszandr Nyikolajevics Afanaszjev a kutatók szerint egy polcon van a Grimm testvérekkel, mégis kevesen ismerik. Részben a cenzúrát (előbb az egyházit és cárit, később a szovjetet) okolhatjuk azért, hogy Baba-Jagának, Medvefia Ivánnak és az ilyen-olyan cárevicseknek nem adatott meg a Hamupipőkének és Csipkerózsikának kijutott világhírnév. E világszép cárkisasszonyokkal, furfangos parasztfiúkkal és bibircsókos banyákkal benépesült mesék nem feltétlenül okulásra szolgálnak, van, amelyik egyszerűen csak szórakoztat, és persze mindegyikből elhagyhatatlan az alcímben is megemlített varázselem; erről ugyan a bolsevista kultúrkritika rendszerint kimondta, hogy gyengíti az ifjúság valóságérzékét, mégis máig ellátja azt a feladatát, amit az egyszerű jobbágyoknál is: felszabadítja a képzeletet, és olykor végigvezet számos, Jung és Campbell elméleteiből ismert személyiség-transzformáción is.

Az új kiadásnak nem csupán az az érdeme, hogy tetszetős küllemével jól mutat a polcon. Hermann Zoltán tömör, de megvilágosító erejű utószót írt, a két fordítóval, Kornél Emíliával és Molnár Angelikával együtt pedig számos bosszantó hibáját javították a 2006-os első kiadásnak. A szerkesztő a filológusoknak kedvezett, amikor a gyűjteményt Vlagyimir Jakovlevics Propp már megjelent meseelméleti munkáihoz igazította, így A tűzmadár akár A mese morfológiájával és A varázsmese történeti gyökereivel együtt is olvasható.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.