Visszhang: koncert

Ajtai Péter: Mingus! Mingus! Mingus!

Visszhang

A jazzvilág két éve ünnepelte Charles Mingus születésének centenáriumát, olykor mégis terjedelmesebbnek tűnik a legendás bőgős öröksége, mint száz év.

Duke Ellington utódjának mondták – azóta ki tudja, kinél lehet ez a cím –, s még többször a jazzbőgőzés forradalmasítójának, de mi mondhatna többet fontosságáról annál, hogy a magyar zenészek számára sem megkerülhető figura.

Ajtai Péternek, a harmincas generáció tagjának alighanem valamiféle idol, pedig ő maga nem tipikus szektatag, inkább öntörvényű szabadimprovizációs módszeréről ismerik. A koncert például úgy kezdődik, hogy a zenészek körbejárnak a klub kétszemélyes asztalai között, gongokat, dobokat ütögetnek, hogy a hang tömjénje egyfajta atmoszférát teremtsen. Pozsár Máté zongorista a flexatont siratja. De nem féktelen freejazz-session következik, hanem felcsendülnek a Charles Mingus-dalok, hogy aztán a muzsikusok pár perc után rendre rákanyarodjanak a saját útjukra. Kiderül, hogy sok minden történt a jazzben Mingus óta, de annyira mégsem, hogy ne érezzük a koncertet egységes egésznek. A két szaxofonos, Kováts Gergő és Cseke Dániel, valamint a trombitás Kiss Árpád előzékenyen versengnek, Pozsár intellektuálisan lebilincselő szólói számára jó közeg a post-bop. Ajtai Péter erőműként működteti az öt-, majd hattagú együttest, a lüktetést pedig Geröly Tamás fantáziadús dobolása adja. Csak az éneklés – kiáltozás – lehetne bátrabb. A végén, kicsivel tíz után az együttes még rázendít a Moanin’-ra. Az tényleg nem maradhat ki.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.