Visszhang: koncert

Ajtai Péter: Mingus! Mingus! Mingus!

Visszhang

A jazzvilág két éve ünnepelte Charles Mingus születésének centenáriumát, olykor mégis terjedelmesebbnek tűnik a legendás bőgős öröksége, mint száz év.

Duke Ellington utódjának mondták – azóta ki tudja, kinél lehet ez a cím –, s még többször a jazzbőgőzés forradalmasítójának, de mi mondhatna többet fontosságáról annál, hogy a magyar zenészek számára sem megkerülhető figura.

Ajtai Péternek, a harmincas generáció tagjának alighanem valamiféle idol, pedig ő maga nem tipikus szektatag, inkább öntörvényű szabadimprovizációs módszeréről ismerik. A koncert például úgy kezdődik, hogy a zenészek körbejárnak a klub kétszemélyes asztalai között, gongokat, dobokat ütögetnek, hogy a hang tömjénje egyfajta atmoszférát teremtsen. Pozsár Máté zongorista a flexatont siratja. De nem féktelen freejazz-session következik, hanem felcsendülnek a Charles Mingus-dalok, hogy aztán a muzsikusok pár perc után rendre rákanyarodjanak a saját útjukra. Kiderül, hogy sok minden történt a jazzben Mingus óta, de annyira mégsem, hogy ne érezzük a koncertet egységes egésznek. A két szaxofonos, Kováts Gergő és Cseke Dániel, valamint a trombitás Kiss Árpád előzékenyen versengnek, Pozsár intellektuálisan lebilincselő szólói számára jó közeg a post-bop. Ajtai Péter erőműként működteti az öt-, majd hattagú együttest, a lüktetést pedig Geröly Tamás fantáziadús dobolása adja. Csak az éneklés – kiáltozás – lehetne bátrabb. A végén, kicsivel tíz után az együttes még rázendít a Moanin’-ra. Az tényleg nem maradhat ki.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.