Visszhang: koncert

Ajtai Péter: Mingus! Mingus! Mingus!

Visszhang

A jazzvilág két éve ünnepelte Charles Mingus születésének centenáriumát, olykor mégis terjedelmesebbnek tűnik a legendás bőgős öröksége, mint száz év.

Duke Ellington utódjának mondták – azóta ki tudja, kinél lehet ez a cím –, s még többször a jazzbőgőzés forradalmasítójának, de mi mondhatna többet fontosságáról annál, hogy a magyar zenészek számára sem megkerülhető figura.

Ajtai Péternek, a harmincas generáció tagjának alighanem valamiféle idol, pedig ő maga nem tipikus szektatag, inkább öntörvényű szabadimprovizációs módszeréről ismerik. A koncert például úgy kezdődik, hogy a zenészek körbejárnak a klub kétszemélyes asztalai között, gongokat, dobokat ütögetnek, hogy a hang tömjénje egyfajta atmoszférát teremtsen. Pozsár Máté zongorista a flexatont siratja. De nem féktelen freejazz-session következik, hanem felcsendülnek a Charles Mingus-dalok, hogy aztán a muzsikusok pár perc után rendre rákanyarodjanak a saját útjukra. Kiderül, hogy sok minden történt a jazzben Mingus óta, de annyira mégsem, hogy ne érezzük a koncertet egységes egésznek. A két szaxofonos, Kováts Gergő és Cseke Dániel, valamint a trombitás Kiss Árpád előzékenyen versengnek, Pozsár intellektuálisan lebilincselő szólói számára jó közeg a post-bop. Ajtai Péter erőműként működteti az öt-, majd hattagú együttest, a lüktetést pedig Geröly Tamás fantáziadús dobolása adja. Csak az éneklés – kiáltozás – lehetne bátrabb. A végén, kicsivel tíz után az együttes még rázendít a Moanin’-ra. Az tényleg nem maradhat ki.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”