Visszhang: könyv

Artur Gębka: Apa üvege

Visszhang

Hogyan éli meg egy kisgyerek, ha valamelyik szülője (esetleg mindkettő) alkoholbeteg?

Ma már egyre több kicsiknek szóló könyv tematizálja ezt a nagyon fontos kérdést. A félelem, az idegenség és a különféle megküzdési stratégiák mélyén egy a közös: a gyermekek bizonytalansága, illetve az, hogy sokszor magukat hibáztatják a történtekért. Alapélményük a diszfunkcionális családban felnőtt gyerekeknek, hogy van valami, ami bekerül a lakásukba, az életükbe, ám erről a valamiről nem szabad beszélni. Gębka egyszerű és a szövegen következetesen végigvitt metaforát használ: a címben kiemelt üveget. Ez először csak egy kis semmi, ott van a kanapé mellett, aztán valahogy kinövi a szobát, és bekebelezi apát is, akit végül az egész család már csak az üveg torzításán keresztül lát. Ott ül apa az üveg mélyén, és a felesége és a gyereke sem tudja kihúzni onnan: apa immár megközelíthetetlen.

A történet maga nagyon egyszerű: egy szörnyű folyamatot látunk a kisfiú szemszögéből. Agata Dudek illusztrációi tökéletesek: a megnyugtatóan fekete-fehér világot hogyan színezi át az üveg zöldje, megmutatva, hogyan képes egyetlen dolog uralni az egész addig jól ismert univerzumot. Látjuk a fázisokat, ahogy anya megpróbál nem tudomást venni a betolakodóról, ahogy a kisfiú egyre inkább megérzi, hogy az, ami otthon történik, elszigeteli őket a „normális” világtól. Tudjuk, hogy nem egyszerű megküzdeni az alkohollal, keveseknek sikerül. Az Apa üvege mégis a remény könyve, amelyre a szenvedő gyerekeknek szüksége lehet.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.