Visszhang: dokumentumfilm

Az Adamanton

Visszhang

Nicolas Philibert az idei Arany Medve-díjig a maga csendes, nem invazív módszereivel készítette dokumentumfilmjeit.

Hol a halló társadalom által szó szerint elnémított siketnémákról (Süketnémák földje), hol egy egyosztályos vidéki francia iskola mindennapjairól (Én, te, ők), valaha statisztákként alkalmazott normandiai földművesekről (Retour en Normandie) vagy épp egy idős, fogságban felnőtt orangutánról (Nénette). Látszólag különböző hősök, de összeköti őket, hogy hangjukat ritkán hallja meg a társadalom: Philibert sem helyettük magyaráz, inkább hagyja őket beszélni a kamera előtt. Az Adamanton pedig mintha az 1997-es La Moindre des choses című munkájának folytatása lenne, melyben egy pszichiátriai intézmény lakói készülnek egy színdarab előadására.

Philibert önmagában is szimbolikus helyszínt talál a Szajnán lebegő közösségi központ, az Adamant képében. Távolról sem a Platón, Brant vagy Foucault által lefestett „bolondok hajója”, inkább üde sziget, ahol látogatók és pszichiátriai szakemberek egyenlő felekként szervezik közös életüket.

A rendező szelíden szegezi rájuk a kameráját, ügyelve arra, hogy ne a saját művészi céljaira használja mondandójukat. Az Adamant működése Philibert diszkrét megfigyeléseiből tárul fel: derűvel szemléli, ahogy a látogatók elmerülnek a központ szervezte kreatív tevékenységek folyamában, és művészetükből lassan kibomlik élettörténetük is. Csak a finanszírozás és az adminisztráció kérdései maradnak rejtve: az Adamant utópia, mely törékenyen ring az állami akarat hullámai közt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.