Visszhang: dokumentumfilm

Az Adamanton

Visszhang

Nicolas Philibert az idei Arany Medve-díjig a maga csendes, nem invazív módszereivel készítette dokumentumfilmjeit.

Hol a halló társadalom által szó szerint elnémított siketnémákról (Süketnémák földje), hol egy egyosztályos vidéki francia iskola mindennapjairól (Én, te, ők), valaha statisztákként alkalmazott normandiai földművesekről (Retour en Normandie) vagy épp egy idős, fogságban felnőtt orangutánról (Nénette). Látszólag különböző hősök, de összeköti őket, hogy hangjukat ritkán hallja meg a társadalom: Philibert sem helyettük magyaráz, inkább hagyja őket beszélni a kamera előtt. Az Adamanton pedig mintha az 1997-es La Moindre des choses című munkájának folytatása lenne, melyben egy pszichiátriai intézmény lakói készülnek egy színdarab előadására.

Philibert önmagában is szimbolikus helyszínt talál a Szajnán lebegő közösségi központ, az Adamant képében. Távolról sem a Platón, Brant vagy Foucault által lefestett „bolondok hajója”, inkább üde sziget, ahol látogatók és pszichiátriai szakemberek egyenlő felekként szervezik közös életüket.

A rendező szelíden szegezi rájuk a kameráját, ügyelve arra, hogy ne a saját művészi céljaira használja mondandójukat. Az Adamant működése Philibert diszkrét megfigyeléseiből tárul fel: derűvel szemléli, ahogy a látogatók elmerülnek a központ szervezte kreatív tevékenységek folyamában, és művészetükből lassan kibomlik élettörténetük is. Csak a finanszírozás és az adminisztráció kérdései maradnak rejtve: az Adamant utópia, mely törékenyen ring az állami akarat hullámai közt.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)