Visszhang: dokumentumfilm

Az Adamanton

Visszhang

Nicolas Philibert az idei Arany Medve-díjig a maga csendes, nem invazív módszereivel készítette dokumentumfilmjeit.

Hol a halló társadalom által szó szerint elnémított siketnémákról (Süketnémák földje), hol egy egyosztályos vidéki francia iskola mindennapjairól (Én, te, ők), valaha statisztákként alkalmazott normandiai földművesekről (Retour en Normandie) vagy épp egy idős, fogságban felnőtt orangutánról (Nénette). Látszólag különböző hősök, de összeköti őket, hogy hangjukat ritkán hallja meg a társadalom: Philibert sem helyettük magyaráz, inkább hagyja őket beszélni a kamera előtt. Az Adamanton pedig mintha az 1997-es La Moindre des choses című munkájának folytatása lenne, melyben egy pszichiátriai intézmény lakói készülnek egy színdarab előadására.

Philibert önmagában is szimbolikus helyszínt talál a Szajnán lebegő közösségi központ, az Adamant képében. Távolról sem a Platón, Brant vagy Foucault által lefestett „bolondok hajója”, inkább üde sziget, ahol látogatók és pszichiátriai szakemberek egyenlő felekként szervezik közös életüket.

A rendező szelíden szegezi rájuk a kameráját, ügyelve arra, hogy ne a saját művészi céljaira használja mondandójukat. Az Adamant működése Philibert diszkrét megfigyeléseiből tárul fel: derűvel szemléli, ahogy a látogatók elmerülnek a központ szervezte kreatív tevékenységek folyamában, és művészetükből lassan kibomlik élettörténetük is. Csak a finanszírozás és az adminisztráció kérdései maradnak rejtve: az Adamant utópia, mely törékenyen ring az állami akarat hullámai közt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.