Visszhang: dokumentumfilm

Az Adamanton

Visszhang

Nicolas Philibert az idei Arany Medve-díjig a maga csendes, nem invazív módszereivel készítette dokumentumfilmjeit.

Hol a halló társadalom által szó szerint elnémított siketnémákról (Süketnémák földje), hol egy egyosztályos vidéki francia iskola mindennapjairól (Én, te, ők), valaha statisztákként alkalmazott normandiai földművesekről (Retour en Normandie) vagy épp egy idős, fogságban felnőtt orangutánról (Nénette). Látszólag különböző hősök, de összeköti őket, hogy hangjukat ritkán hallja meg a társadalom: Philibert sem helyettük magyaráz, inkább hagyja őket beszélni a kamera előtt. Az Adamanton pedig mintha az 1997-es La Moindre des choses című munkájának folytatása lenne, melyben egy pszichiátriai intézmény lakói készülnek egy színdarab előadására.

Philibert önmagában is szimbolikus helyszínt talál a Szajnán lebegő közösségi központ, az Adamant képében. Távolról sem a Platón, Brant vagy Foucault által lefestett „bolondok hajója”, inkább üde sziget, ahol látogatók és pszichiátriai szakemberek egyenlő felekként szervezik közös életüket.

A rendező szelíden szegezi rájuk a kameráját, ügyelve arra, hogy ne a saját művészi céljaira használja mondandójukat. Az Adamant működése Philibert diszkrét megfigyeléseiből tárul fel: derűvel szemléli, ahogy a látogatók elmerülnek a központ szervezte kreatív tevékenységek folyamában, és művészetükből lassan kibomlik élettörténetük is. Csak a finanszírozás és az adminisztráció kérdései maradnak rejtve: az Adamant utópia, mely törékenyen ring az állami akarat hullámai közt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.