Visszhang: film

Az árnyékos oldalon

  • - ts -
  • 2025. október 21.

Visszhang

Az ezredforduló környékén járunk Baszkföldön, a spanyol–francia határ mindkét oldalán, és üldözzük az ETA (Euskadi ta Askatasuna, Baszkföld és Szabadság) terrorszervezetet.

Nem vagyunk teljesen avatatlanok, a mű elején inzertek tájékoztattak arról, hogy a Franco-diktatúra 1975-ös bukása után a szervezet egyik fele letette a fegyvert, a kemény magot viszont nem hatotta meg a demokratikus átrendeződés, s ilyenformán a társadalmi támogatottságuk jelentős csökkenése, folytatták a harcot, s amennyire csak tellett, tovább radikalizálódtak.

A film ezután egy meglehetősen szokványos beépített rendőrös történetet mesél el az ezredforduló időszakában (plusz-mínusz pár évet átfogva). A hősnő szimpatikus, evidens szempontjai vannak, s természetesen sűrűn csapkodnak körülötte a villámok. San Sebastiánt és vidékét amúgy is veri mindig az eső, ezt tudjuk más sorozatokból is, de itt az isten is besegít a verésbe. Fakó színekben folyik a küzdelem, egy percig sem kétséges, hogy kivel vagyunk. Jól olvasható a terror gonoszsága és paranoiája, bár a motivációiról kevés szó esik. A sokat és ügyetlenül dohányzó színészek teszik a dolgukat, s a végére még az ilyenkor szükséges feszültség jó része is felgyülemlik. S ott jön egy geg, amelyet ugyan nehéz észrevenni, pedig a film legeleje óta ügyesen építgeti a forgatókönyv. Tényleg Alain Delon fogja megmenteni a hősnőt? Hisz’ őt annyi filmje végén ölték meg. Nos, ekkor egy kicsit még izgulhatunk is. Finom, szép kis film ez, de évekkel a 2011. őszi „végső és általános tűzszünet” előtt véget ér.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.