dokusorozat

Az ezergyerekes férfi

Visszhang

Egyes bűnözők életeket oltanak ki, mások életet adnak – szólt az Istent játszva című vérfagyasztó HBO-dokusorozat mottója.

Egy évtizedeken át a saját spermáját használó nőgyógyász, Quincy Fortier (és számos leszármazottja) történetét mesélte el. De mivel mindig van feljebb (vagy lejjebb), Jonathan Jacob Meijer sztorija is a képernyőre kívánkozott. Az Apánkkal a Netflix már adott ízelítőt abból, hogy milyen, amikor egy narcisztikus férfi megrészegül saját – szó szerint – megtermékenyítő hatalmától, amelyet semmilyen törvényi rendszer nem korlátoz, lévén a gyermeknemzés mindenki alapvető emberi joga. Az erre való képesség azonban aránytalanul oszlik el, és épp ezt használják ki a Fortier-hez hasonló szélhámosok.

A holland spermadonor (az alig szabályozott nemzetközi spermabankoknak hála) egész világra kiterjedő tevékenysége a Netflix háromrészes szériájának szenzációhajhász tónusai nélkül is hajmeresztő. Több ezer gyermeke lehet világszerte, több száz csak Hollandiában. A saját gyermek iránti vágytól és Meijer szőke loknijaitól elvakult nők kezdetben a fellegekben járnak, de némi közösségi médiás nyomozás után egyre sötétebb bugyrai tárulnak fel Meijer hazugságainak (mindkét felet fűti némi eugenikus hagymáz). Saját állítása szerint merő altruizmus motiválta, azonban bizarr filozófiai eszmefuttatásokkal megtámogatott megszállottsága mást mutat. Az átejtett anyák kitartása és egy precedens értékű ítélet révén őt ugyan sikerül megállítani, de rejtély, hogy hány hozzá hasonló őrült lehet még a világban.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.