lemez

Ufomammut: Hidden

  • Harci Andor
  • 2024. július 10.

Visszhang

Tortona egy Siófoknál nem nagyobb, csendes kisváros Észak-Olaszországban, Milánó és Genova között félúton.

Innen indult az olasz könnyűzenei közeg egyik legfurább képviselője, az Ufomammut nevű kozmikus stoner-sludge-doom trió. Bármennyire bizarr is a 2000-ben induló zenekar neve, jó közelítést adhat ahhoz a hangzásvilághoz, amit képvisel. Lassú tempókból építkező, sokszor 10–12 percesre duzzadó, monumentális doom alkotja e hangzás vázát, erre kerülnek a sludge metál sebes, disszonáns esztétikájából, a stoner zajosra, életlenre torzított akkordmeneteiből építkező gitárfutamok, amelyek alapján tényleg azt hihetnénk, egy mamutcsorda készül előtörni a hangfalakból. Ami viszont elkülöníti őket a színtér többi Black Sabbath-epigonjától, az a szokatlan elektronikus effektek alkalmazása – innen a „kozmikus” jelző.

A friss korongon, ha lehet, még mélyebbre merül a zenekar a kínzóan nehézsúlyú akkordok közé, de most jelentősebb hangsúlyt kap az „ének”, pontosabban Urlo basszusgitáros fojtott, szinte death metálba hajló hörgése is. Az alig háromnegyed órás anyag mindenki számára tartogat valamit: a lemeznyitó Crookhead pszichedelikus doom, megmártva egy nagy adag elektronikában, a Kismet (és a lemezt záró Soulost) repetitív, éteribb krautrock, vagyis inkább krautmetal, míg a Mausoleum az egész koncepció kiteljesedése hatalmas dinamikai váltásokkal, improvizatívnak ható betétekkel. Rómát nem egy nap alatt építették, de ez a lemez képes lenne egy nap alatt lebontani.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.