lemez

Ufomammut: Hidden

  • Harci Andor
  • 2024. július 10.

Visszhang

Tortona egy Siófoknál nem nagyobb, csendes kisváros Észak-Olaszországban, Milánó és Genova között félúton.

Innen indult az olasz könnyűzenei közeg egyik legfurább képviselője, az Ufomammut nevű kozmikus stoner-sludge-doom trió. Bármennyire bizarr is a 2000-ben induló zenekar neve, jó közelítést adhat ahhoz a hangzásvilághoz, amit képvisel. Lassú tempókból építkező, sokszor 10–12 percesre duzzadó, monumentális doom alkotja e hangzás vázát, erre kerülnek a sludge metál sebes, disszonáns esztétikájából, a stoner zajosra, életlenre torzított akkordmeneteiből építkező gitárfutamok, amelyek alapján tényleg azt hihetnénk, egy mamutcsorda készül előtörni a hangfalakból. Ami viszont elkülöníti őket a színtér többi Black Sabbath-epigonjától, az a szokatlan elektronikus effektek alkalmazása – innen a „kozmikus” jelző.

A friss korongon, ha lehet, még mélyebbre merül a zenekar a kínzóan nehézsúlyú akkordok közé, de most jelentősebb hangsúlyt kap az „ének”, pontosabban Urlo basszusgitáros fojtott, szinte death metálba hajló hörgése is. Az alig háromnegyed órás anyag mindenki számára tartogat valamit: a lemeznyitó Crookhead pszichedelikus doom, megmártva egy nagy adag elektronikában, a Kismet (és a lemezt záró Soulost) repetitív, éteribb krautrock, vagyis inkább krautmetal, míg a Mausoleum az egész koncepció kiteljesedése hatalmas dinamikai váltásokkal, improvizatívnak ható betétekkel. Rómát nem egy nap alatt építették, de ez a lemez képes lenne egy nap alatt lebontani.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.