film

A szénaboglyák mögött

  • 2024. július 10.

Visszhang

A görög és macedón határon lévő tó biztosítja a szerény megélhetést a folyvást anyagi gondokkal küszködő halásznak és családjának.

Tudja, melyik határőrnek kell halat adni, tudja, mit tehet a korrupt szövetkezeti vezetőkkel szemben (semmit), de otthon ő az úr a háznál, és nem nézi jó szemmel, hogy már huszonéves lánya döntéseket szeretne hozni alig létező magánéletéről. 2015-öt írunk. Az ország csődben, a gazdaszövetkezet szétlopva, ráadásul börtön is fenyegeti a hamis számlázásba keveredett balekot. Hacsak nem fogadja el az őt már korábban is bajba sodró sógora embercsempészésre vonatkozó ajánlatát. Egy menekült 1000 eurót fizet, és sokan akarnak átjutni az északi partra. Ám a túlterhelt halászcsónak felborul, és emberek fulladnak a vízbe. A halász ráadásul közvetlen munkatársának, lánya kedvesének is akaratlan gyilkosa lesz.

A klasszikus görög dráma minden elemét megtaláljuk itt, azonban nem csak a halász a sorsát elkerülni nem tudó tragikus hős. Az övé csak az első epizód. Ugyanezen történet másik olvasatában a felesége is bejárja a poklok útját. Bár mélyen hívő keresztény, ő is el kell, hogy adja lelkét a gátlástalan báty képében jelentkező gonosz(ság)nak, hogy az – egy albán vendégmunkásra kenve a gyilkosságot – kihozza a börtönből a férjét. A lányuk (szenvedés)történetét ismerjük meg végül, hogy lássuk, mégsem klasszikus tragédia ez, mert annak a végén helyreáll a világ rendje, és érvényesülnek az egyetemes törvények. A debütáns Asimina Proedrou munkája tíz kategóriában bizonyult legjobbnak tavaly a görög filmdíjon.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.