Visszhang: könyvmelléklet

Bakos István

  • - legát -
  • 2021. június 9.

Visszhang

„Egy jó plakát olyan, mint egy villámcsapás. Nem lehet, lehetetlen nem észrevenni, egyszerűen szemet szúr” – mondja az idén 70 éves tervező­grafikus a könyv bevezető interjújában.

Majd hozzáteszi, hogy a plakát ugyan „kérészéletű”, s úgy lehet tartósítani, hogy „aki szereti, az (…) nem dobja a kukába”. Bakos munkássága szinte kizárólag ilyen plakátokból áll, ahogy ezt az Iparművészek, tervezőművészek című sorozatban megjelent életműalbuma is bizonyítja. Persze így, összegyűjtve sokkal nehezebb eldönteni, hogy a könyvben látható 103 plakát közül melyik a remekmű, az olvasók „józan ítélőképességét” ugyanis erősen befolyásolhatja a nosztalgia. Így aztán Bakos plakátjai nyomán nem a műélvezet, hanem az emlékezés kerül előtérbe. Az Orient Mokka kávé a nagymama konyháját, A félszemű seriff című John Wayne-film az egykori Alfa mozit idézheti, a piros tűsarkú Mino cipőről meg az ugrik be, hogy Erdély Miklós és Erdély Dániel darabokban őrzött Fabulon-mozaikja mellett ez pompázott háromemeletnyi magasságban a Kálvin tér egykori tűzfalán. A nyolcvanas évek végéig csupa szép emlék kerül elő… Ellenben a Tanninpex Bőr- és Szőrme Külkereskedelmi Vállalat számára még a rendszerváltás előtt készült szexista mű láttán inkább azt jegyeznénk meg, milyen jó, hogy ilyenek ma már nem készülhetnek el. És az, hogy milyen rémes, hogy akkoriban az ilyen plakátokról sokan el is hitték, hogy a megrendelő és az alkotó a „szabadság megtestesülését” juttatja kifejezésre.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.