Visszhang: könyvmelléklet

Bakos István

  • - legát -
  • 2021.06.09 21:00

Visszhang

„Egy jó plakát olyan, mint egy villámcsapás. Nem lehet, lehetetlen nem észrevenni, egyszerűen szemet szúr” – mondja az idén 70 éves tervező­grafikus a könyv bevezető interjújában.

Majd hozzáteszi, hogy a plakát ugyan „kérészéletű”, s úgy lehet tartósítani, hogy „aki szereti, az (…) nem dobja a kukába”. Bakos munkássága szinte kizárólag ilyen plakátokból áll, ahogy ezt az Iparművészek, tervezőművészek című sorozatban megjelent életműalbuma is bizonyítja. Persze így, összegyűjtve sokkal nehezebb eldönteni, hogy a könyvben látható 103 plakát közül melyik a remekmű, az olvasók „józan ítélőképességét” ugyanis erősen befolyásolhatja a nosztalgia. Így aztán Bakos plakátjai nyomán nem a műélvezet, hanem az emlékezés kerül előtérbe. Az Orient Mokka kávé a nagymama konyháját, A félszemű seriff című John Wayne-film az egykori Alfa mozit idézheti, a piros tűsarkú Mino cipőről meg az ugrik be, hogy Erdély Miklós és Erdély Dániel darabokban őrzött Fabulon-mozaikja mellett ez pompázott háromemeletnyi magasságban a Kálvin tér egykori tűzfalán. A nyolcvanas évek végéig csupa szép emlék kerül elő… Ellenben a Tanninpex Bőr- és Szőrme Külkereskedelmi Vállalat számára még a rendszerváltás előtt készült szexista mű láttán inkább azt jegyeznénk meg, milyen jó, hogy ilyenek ma már nem készülhetnek el. És az, hogy milyen rémes, hogy akkoriban az ilyen plakátokról sokan el is hitték, hogy a megrendelő és az alkotó a „szabadság megtestesülését” juttatja kifejezésre.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap. Nézzen be hozzánk minden nap: hírszolgáltatásunk ingyenesen hozzáférhető. Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

A bizonytalanság tudománya

  • Fekete Émi

Betlen Anna a nemváltoztatás és transzmozgalom kritikusaként minősítette a nemi egyedfejlődésről, az interszexualitásról, valamint a nemi átalakító kezelések egyes egészségügyi kérdéseiről szóló írásaimat. Bírálata szerint „nagyrészt fikciókra, tisztázatlan, átgondolatlan állításokra” alapoztam tételeimet. 

Az örök másodikok

  • Nagy István

Hiába számít Wales legsikeresebb együttesének a Manic Street Preachers, a top pozíció eddig csak egyszer, a This Is My Truth Tell Me Yoursszal jött össze nekik a brit albumlistán, és annak is már 23 éve.

Ismétlő órák

  • Bacsadi Zsófia

1921. szeptember 27-én született Jancsó Miklós, a magyar mozgóképkultúra sokat vitatott főalakja. Legfőbb ideje, hogy utánanyúljunk, amíg nem távolodik túl messzire.

Kosztümben

  • TPP

A Füst Milán-regény adaptálásával régi álmát valósítja meg a hosszú kihagyás után a filmezéshez a fesztiváldíjakkal elhalmozott, Oscar-jelölt Testről és lélekről című filmmel visszatért, ekként nagyobb s drágább tervek megvalósítására jobb eséllyel pályázó Enyedi Ildikó.

Álljunk meg egy szóra!

  • Novák Piroska

Husz Ágnes keramikusművész 1994 óta él és dolgozik Japánban. A Tomeishi-projekt, egy nemzetközi színtérre tervezett utazó kiállítás tavaly debütált Tokióban. A budapesti helyszínre érve az anyag már olyan friss és helyspecifikus darabokkal is bővült, amelyek a nyáron készültek Kecskeméten, a Nemzetközi Kerámia Stúdióban.

Szörnyeink

  • Rádai Andrea

Ritkán fordul elő, hogy epikus mű színházi adaptációja nem hagy hiány­érzetet maga után. A Káli holtak ilyen, sőt a feldolgozás bizonyos értelemben meg is haladja az alapjául szolgáló regényt, de legalábbis megoldásokat kínál a szöveg vélt vagy valós problémáira.

„Két évig pihentem”

  • Csáki Judit

Lassan negyven éve a Katona társulatának tagja. Most leg­újabb bemutatója, a Káli holtak kapcsán kérdeztük a hosszú szériákról, a pihenésről és a színház szerepéről.

„Remélem, vicces”

Humor, irónia, szokatlanság keveredik az alakjában. Kaposváron végzett, tagja volt Bodó Viktor társulatának, majd szabad­úszóként számos – főleg független – produkcióban dolgozott, amelyek közül talán A halál kilovagolt Perzsiából volt a legki­emelkedőbb. Útkeresésről, stand-upról, és az egykori SZFE-ről is beszélgettünk.

„Mintha egy démon”

  • Szentgyörgyi Rita

A római székhelyű NoGravity Company alapítója egyedülálló összművészeti előadásokat hoz létre saját fejlesztésű színházi gépek és koreográfiai technikák segítségével. A társulat a megújult Budapesti Őszi Fesztiválra, a Dante halálának 700. évfordulójára tervezett Infernóval érkezik, hogy háromdimenziós koreográfiával, repülő táncosokkal és káprázatos jelmezekkel repítsenek el minket a barokk kor illúziószínházába.