Visszhang: lemez

Baroness: Stone

  • Harci Andor
  • 2023. október 25.

Visszhang

A Georgia állambeli Savannah városa az amerikai sztónerszíntér egyik központja, innen indult világhódító útjára a Baroness is.

A zenekar frontembere, John Dyer Baizley a dalszerzés-szövegírás mellett festőként is tevékenykedik, munkái tucatnyi lemezborítón és plakáton, egyebek közt a Roadburn fesztivál plakátjain is láthatók, mely esemény 2017-es programjának az összeállításában kurátorként is közreműködött. A dalok a többiekkel közösen születnek, de a Baroness Baizley ihletettségének köszönhetően hozott létre egy egységesen tematikus diszkográfiát, amelyben eddig minden egyes lemez egy (dupla lemezek esetén két) szín nevét viselte. De a Red, a Blue, a Yellow & Green, a Purple és a Gold & Grey után az idén megjelenő anyag letér erről az ösvényről, mintha új szakaszt akarna kijelölni a zenekar életében.

Már a 2019-es Gold & Grey a kiüresedés jeleit mutatta, és sajnálatos módon a Stone sem mentes olyan ötletektől, amelyeket jobban ki kellett volna dolgozni. Az első lemezek tempós, heves hangulatát csak néha idézi meg egy-egy gitárfutam, ami önmagában nem okozna gondot, de az már inkább, hogy ott sem jelennek meg dinamikai váltások, ahol ezt a dalok szövete megkövetelné. A trilógiaként működő Beneath the Rose / Choir / The Dirge középső epizódja például négypercnyi, fokozatosan duzzadó feszültség, amit sehol nem old fel, nem csap le egy motívumváltás.

Vannak azért kiemelkedő pillanatok, például az intrót követő Last Word vagy a rövid, de annál zakatolóbb Anodyne. A lemez második felének dalai azonban jellegtelenül olvadnak egymásba.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.