Visszhang: lemez

Baroness: Stone

  • Harci Andor
  • 2023. október 25.

Visszhang

A Georgia állambeli Savannah városa az amerikai sztónerszíntér egyik központja, innen indult világhódító útjára a Baroness is.

A zenekar frontembere, John Dyer Baizley a dalszerzés-szövegírás mellett festőként is tevékenykedik, munkái tucatnyi lemezborítón és plakáton, egyebek közt a Roadburn fesztivál plakátjain is láthatók, mely esemény 2017-es programjának az összeállításában kurátorként is közreműködött. A dalok a többiekkel közösen születnek, de a Baroness Baizley ihletettségének köszönhetően hozott létre egy egységesen tematikus diszkográfiát, amelyben eddig minden egyes lemez egy (dupla lemezek esetén két) szín nevét viselte. De a Red, a Blue, a Yellow & Green, a Purple és a Gold & Grey után az idén megjelenő anyag letér erről az ösvényről, mintha új szakaszt akarna kijelölni a zenekar életében.

Már a 2019-es Gold & Grey a kiüresedés jeleit mutatta, és sajnálatos módon a Stone sem mentes olyan ötletektől, amelyeket jobban ki kellett volna dolgozni. Az első lemezek tempós, heves hangulatát csak néha idézi meg egy-egy gitárfutam, ami önmagában nem okozna gondot, de az már inkább, hogy ott sem jelennek meg dinamikai váltások, ahol ezt a dalok szövete megkövetelné. A trilógiaként működő Beneath the Rose / Choir / The Dirge középső epizódja például négypercnyi, fokozatosan duzzadó feszültség, amit sehol nem old fel, nem csap le egy motívumváltás.

Vannak azért kiemelkedő pillanatok, például az intrót követő Last Word vagy a rövid, de annál zakatolóbb Anodyne. A lemez második felének dalai azonban jellegtelenül olvadnak egymásba.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.