Visszhang: folyóirat

BBC History – 2024. november

  • - barotányi -
  • 2024. november 6.

Visszhang

Izgalmas témát jár körül a történelmi ismeretterjesztésben utazó magazin legfrissebb száma: a korszakot kutató kiváló történészektől ismerhetjük meg a Horthy-korszak szélsőjobboldalának históriáját.

 Elvégre nyolcvan éve a magyar széljobb több irányzata is kipróbálhatta magát a kormányrúd mögött – rettenetesebbnél rettenetesebb eredménnyel. Bartha Ákos magyar fajvédőkről szóló remek dolgozata is tanúsítja, hogy az egymást követő jobboldali radikális generációk sokat tanultak egymástól, ám a történet logikája korántsem teleologikus: a korábbi szélsőségesek könnyedén válhattak kéretlen utódaik engesztelhetetlen ellenfeleivé, esetleg áldozatává, amit Bajcsy-Zsilinszky sorsa is jól példáz.

Paksa Rudolf tömörre szabott történeti áttekintéséből kiderül az is, hogy a fasiszta-nemzetiszocialista példaképek járszalagján formálódó magyar szélsőjobboldaliak még nem ettek egymás tenyeréből pusztán azért, mert ugyanott kerestek támaszt és szövetségest. Nem éppen tanulságok nélküli Kerepeszki Róbert tanulmánya sem arról, miként szocializálta és kondicionálta tagjait aktív, harcos zsidógyűlöletre a Turul Szövetség, mindeközben sajátos közösségi élményt is nyújtott az egyetemistáknak.

De Paár Ádám cikkéből kiderül az is, kiből lett nyilas a Kádár-kor magyar filmjeiben. Bár még számos izgalmas, nem is csak a fő témához tartozó írást tartalmaz a lapszám, mégis Mink Andrásét emelnénk ki, aki a Berkesi–Kardos exávós szerzőpáros Kopjások című kurzusregényének történelmi hátterét szálazza szét, szórakoztató alapossággal.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.