Visszhang: színház

Béke

  • Sándor Panka
  • 2021. december 15.

Visszhang

A darab a három betlehemi pásztor történetét továbbgondolva a béke fogalmában rejlő ellentmondásokat kívánja megmutatni.

A pásztorok magánéletét megismerve szembesülünk az olyan kérdésekkel, hogy mit jelent a hit vagy épp a megbocsátás, miután Heródes vérengzése után saját csecsemőiket holtan találják.

A fájdalommal és veszteséggel vívott küzdelem különböző módszereit látjuk – mindannyiunknak ismerős stratégiák. S ismerős lehet az is, hogy távolról sem következmények nélküliek. Mit hoz tehát magával a mesterséges (alkoholos) tompítás, a bosszúvágy vagy akár az elfogadás?

A béke pásztorának életébe a többiekénél is hosszabban nyerünk betekintést. A feleségével magukhoz veszik Heródes egyik katonájának elárvult lányát, és a sajátjukként nevelik fel. D egyszer csak előkerül a halottnak hitt atya… A leginkább folklorisztikus bibliai parafrázisként értelmezhető előadás ezen a ponton görög tragé­diá­ba csap át.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.