Visszhang: film

Bemutatjuk Selma Blairt

  • 2023. május 24.

Visszhang

A híres – bár az igazi sztárok mögött mindig a másodhegedűsi szerepekre felkért – hollywoodi fimszínésznő közzéteszi, hogy súlyos betegsége van.

A testet (esetében) görcsössé, bizonytalanná tevő, a mentális képességeket drasztikusan korlátozó szklerózis multiplex. Az életveszélyes, de javulással kecsegtető őssejtbeültetés csakugyan megállít, visszafordít degeneratív folyamatokat, mégis el kell fogadnia, hogy minden megváltozik. Ez lesz élete nagy szerepe: megküzdeni a betegséggel. A nyilvánosságtól többé nem tapsot várva, de visszaigazolást, hogy igen: fogyatékaink vannak, lehetnek, és mégis értékes a bajaink felismeréséig csak pazarolt életünk.

A fő témájaként e felismerés folyamatát leképező film rendezője jól érzi, hogy a díva romjaiban is díva, és hagyja szerepelni. Aki viszont reflektál erre a természetévé lett, örökös show upra s hagyja, hogy a kamera akkor is forogjon, amikor a beszéd dadogásba fullad, a gesztusok kontrollálatlanná válnak, és a sérültség átveszi a főszerepet. Az autoimmun betegségek lelki okait érintettként jól ismerő rendező (Rachel Fleit maga a testszőrzet, a haj elvesztésével a védtelenséget mintegy „kifejező” alopeciában szenved), finoman rávezetve a testét romló állapotában is megmutatni kész egykori modellt, hogy feltárja azt is, amivel nem szívesen néz szembe: lázadva rajongott, később felszabadulva gyászolt anyja életében betöltött szerepével, aki meg nem élt ambícióit lányára projektálta, elvárva tőle a sikert, ugyanakkor porig rombolta az ő álmait megvalósító gyereke önbizalmát, aki sosem lehetett elég jó.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.