Visszhang: film

Bemutatjuk Selma Blairt

  • 2023. május 24.

Visszhang

A híres – bár az igazi sztárok mögött mindig a másodhegedűsi szerepekre felkért – hollywoodi fimszínésznő közzéteszi, hogy súlyos betegsége van.

A testet (esetében) görcsössé, bizonytalanná tevő, a mentális képességeket drasztikusan korlátozó szklerózis multiplex. Az életveszélyes, de javulással kecsegtető őssejtbeültetés csakugyan megállít, visszafordít degeneratív folyamatokat, mégis el kell fogadnia, hogy minden megváltozik. Ez lesz élete nagy szerepe: megküzdeni a betegséggel. A nyilvánosságtól többé nem tapsot várva, de visszaigazolást, hogy igen: fogyatékaink vannak, lehetnek, és mégis értékes a bajaink felismeréséig csak pazarolt életünk.

A fő témájaként e felismerés folyamatát leképező film rendezője jól érzi, hogy a díva romjaiban is díva, és hagyja szerepelni. Aki viszont reflektál erre a természetévé lett, örökös show upra s hagyja, hogy a kamera akkor is forogjon, amikor a beszéd dadogásba fullad, a gesztusok kontrollálatlanná válnak, és a sérültség átveszi a főszerepet. Az autoimmun betegségek lelki okait érintettként jól ismerő rendező (Rachel Fleit maga a testszőrzet, a haj elvesztésével a védtelenséget mintegy „kifejező” alopeciában szenved), finoman rávezetve a testét romló állapotában is megmutatni kész egykori modellt, hogy feltárja azt is, amivel nem szívesen néz szembe: lázadva rajongott, később felszabadulva gyászolt anyja életében betöltött szerepével, aki meg nem élt ambícióit lányára projektálta, elvárva tőle a sikert, ugyanakkor porig rombolta az ő álmait megvalósító gyereke önbizalmát, aki sosem lehetett elég jó.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.