Visszhang: film

Bemutatjuk Selma Blairt

  • 2023. május 24.

Visszhang

A híres – bár az igazi sztárok mögött mindig a másodhegedűsi szerepekre felkért – hollywoodi fimszínésznő közzéteszi, hogy súlyos betegsége van.

A testet (esetében) görcsössé, bizonytalanná tevő, a mentális képességeket drasztikusan korlátozó szklerózis multiplex. Az életveszélyes, de javulással kecsegtető őssejtbeültetés csakugyan megállít, visszafordít degeneratív folyamatokat, mégis el kell fogadnia, hogy minden megváltozik. Ez lesz élete nagy szerepe: megküzdeni a betegséggel. A nyilvánosságtól többé nem tapsot várva, de visszaigazolást, hogy igen: fogyatékaink vannak, lehetnek, és mégis értékes a bajaink felismeréséig csak pazarolt életünk.

A fő témájaként e felismerés folyamatát leképező film rendezője jól érzi, hogy a díva romjaiban is díva, és hagyja szerepelni. Aki viszont reflektál erre a természetévé lett, örökös show upra s hagyja, hogy a kamera akkor is forogjon, amikor a beszéd dadogásba fullad, a gesztusok kontrollálatlanná válnak, és a sérültség átveszi a főszerepet. Az autoimmun betegségek lelki okait érintettként jól ismerő rendező (Rachel Fleit maga a testszőrzet, a haj elvesztésével a védtelenséget mintegy „kifejező” alopeciában szenved), finoman rávezetve a testét romló állapotában is megmutatni kész egykori modellt, hogy feltárja azt is, amivel nem szívesen néz szembe: lázadva rajongott, később felszabadulva gyászolt anyja életében betöltött szerepével, aki meg nem élt ambícióit lányára projektálta, elvárva tőle a sikert, ugyanakkor porig rombolta az ő álmait megvalósító gyereke önbizalmát, aki sosem lehetett elég jó.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."