Visszhang: lemez

BC Camplight: The Last Rotation of Earth

Visszhang

Az amerikai születésű dalszerző, a BC Camplight név mögött rejtőző Brian Christinzio egy évtizede döntött úgy, hogy elhagyja hazáját, és Angliába költözik.

Az ő esetében több ez egy életrajzi lábjegyzetnél, mert innentől kezdve radikálisan megváltozott a zenéje, és a legjobban sikerült albuma is (Deportation Blues, 2018) az átköltözés kálváriáját örökíti meg. A BC Camplight amúgy is inkább britnek hangzik, mint amerikainak. A többnyire zongorára építő dalokban visszaköszön a nyolcvanas évek Nagy-Britanniájának szofisztikált popzenéje (Prefab Sprout, Deacon Blue stb.), ugyanakkor a groteszk zenei fordulatok gondoskodnak arról, hogy a lemezek kellően nyugtalanítóan hassanak. Christinzio azt nyilatkozta, hogy a Last Rotation of Earth – amelyet a dalszerző magán­életi válsága ihletett, nemrég ugyanis elhagyta a menyasszonya – az utolsó BC Camplight-anyag lesz. Ennek megfelelően az új lemez az egyébként is deprimált diszkográfia legbúskomorabb darabja. Ugyanakkor talán ez az angliai időszak legkonvencionálisabb albuma, ezúttal nincsenek túlhangsúlyozva a Christinzio által előszeretettel használt elidegenítő elemek, amilyen például a korábbi anyagokon a meglepetésszerűen felbukkanó széttorzított gitár volt. A Last Rotation of Earth minden szomorúsága ellenére könnyen gördülő, helyenként kifejezetten slágeres lemez. Kár, hogy nem lesz többé BC Camplight, de ez az album méltó lezárása az életműnek.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.