Friss Hús Rövidfilmfesztivál  

Csókot kaptam az ördögtől

Visszhang

Bömböl a zene a kopott Merciből; három fiatal roma fiú ropja a homokban.

Sikerről, hírnévről álmodnak, amelyet egy kis városi tehetségkutató győzelme hozhat meg nekik. A napfényes, tarka képsorokból látszik, hogy a rendező, Derzsi Mátyás nem a zord, karcos realizmusra hajt, de teljesen elhallgatni sem kívánja a szegénységet. Derűs, lázálomszerű rövidfilmjével a mágikus realizmust célozza meg, melyben az ózdi Hétes telep horgonyozza a valósághoz az onnan szökni kívánó mesét.

Ármin (Balázs Sándor Herceg) cimboráival egy tehetségkutatóra próbál, hogy végre kitörjön telepi életéből és az anyja felügyelete alól. A környező erdőben találkozik valakivel vagy valamivel (talán egy állatkertből szökött fekete párduccal vagy magával az ördöggel?), ami egészen megváltoztatja. Addig nem látott, veszélyes szenvedély támad benne, ami megrémíti szeretteit. Derzsi derűsen játszik a zsánerfilmes toposzokkal, és olykor egészen közel merészkedik a romasztereotípiákhoz (tarka kendők, táncos lábak, nyomorban is virágzó életkedv, babonák), de a Hétes telep valós nyomora és a színészek hitelessége időben visszahúzza. Az első filmszerepében bemutatkozó zenész, Balázs Sándor Herceg nyugtalan és csiszolatlan (épp, amire Ármin szerepéhez szükség van), magától értetődően követeli magának a nézői figyelmet, amint szövetségét egyre szorosabbra fűzi az ördöggel. Derzsi sűrű atmoszférát teremt (bár neon­fényes szobabelsői bizarrul hatnak a nyomortelep közepén), csak azt bánjuk, hogy mielőtt mindenki átadhatná magát az ördög táncának egy nagy katarzisban, a filmnek hirtelen vége szakad.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.