Visszhang: lemez

Ben Folds: What Matters Most

Visszhang

Túlzás lenne azt mondani, hogy a kilencvenes évek a zongo­rás-énekes dalszerzők évtizede lett volna.

Az amerikai Ben Folds mégis akkoriban tűnt fel, zenekara, a (nevével ellentétben csupán háromtagú) Ben Folds Five az elektromos gitárt teljesen mellőzte, zongorára építő dalaikkal pedig hamar jelentős sikereket arattak. A lendületes dalokban és melankóliában is erős Ben Folds Five az ezredforduló idején oszlott fel, azóta a frontember szólókarrierbe kezdett, ami az egykori zenésztársak hiányától eltekintve nem sokban különbözik korábbi dolgaitól. Folds munkatempója ugyanakkor lassult az utóbbi időben, utolsó igazi szólóalbumát másfél évtizede adta ki, ha az időközben megjelent kollaboratív anyagokat nem számoljuk. A hosszú szünet természetesen nem hozott radikális változásokat a zenéjében, és ezt aligha várná is el bárki.

A What Matters Most hangulata jólesőn ismerős, a dalszerző pedig változatlanul képes apró dolgokra rácsodálkozó, érzékeny kompozíciókat írni. Baj csak akkor van, amikor a szomorkás dalok már-már önparódiába hajlanak át: a Back to Anonymous például ilyen, a keringőszerű Kristine from the 7th Grade-et pedig a Trump-rajongókon élcelődő szöveg menti meg a továbbléptetéstől. Az album nagyobbik része szerencsére nem ilyen: a soulos refrénű Exhausting Lover, az egészen tempós Winslow Garden vagy a Beach Boys-os vokálokkal színesített nyitódal egészen bravúros. Örömteli újra hallani Ben Foldsot, még akkor is, ha bizonyos pontjain kissé langyosra sikerült a visszatérése.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.