Visszhang: lemez

Ben Folds: What Matters Most

Visszhang

Túlzás lenne azt mondani, hogy a kilencvenes évek a zongo­rás-énekes dalszerzők évtizede lett volna.

Az amerikai Ben Folds mégis akkoriban tűnt fel, zenekara, a (nevével ellentétben csupán háromtagú) Ben Folds Five az elektromos gitárt teljesen mellőzte, zongorára építő dalaikkal pedig hamar jelentős sikereket arattak. A lendületes dalokban és melankóliában is erős Ben Folds Five az ezredforduló idején oszlott fel, azóta a frontember szólókarrierbe kezdett, ami az egykori zenésztársak hiányától eltekintve nem sokban különbözik korábbi dolgaitól. Folds munkatempója ugyanakkor lassult az utóbbi időben, utolsó igazi szólóalbumát másfél évtizede adta ki, ha az időközben megjelent kollaboratív anyagokat nem számoljuk. A hosszú szünet természetesen nem hozott radikális változásokat a zenéjében, és ezt aligha várná is el bárki.

A What Matters Most hangulata jólesőn ismerős, a dalszerző pedig változatlanul képes apró dolgokra rácsodálkozó, érzékeny kompozíciókat írni. Baj csak akkor van, amikor a szomorkás dalok már-már önparódiába hajlanak át: a Back to Anonymous például ilyen, a keringőszerű Kristine from the 7th Grade-et pedig a Trump-rajongókon élcelődő szöveg menti meg a továbbléptetéstől. Az album nagyobbik része szerencsére nem ilyen: a soulos refrénű Exhausting Lover, az egészen tempós Winslow Garden vagy a Beach Boys-os vokálokkal színesített nyitódal egészen bravúros. Örömteli újra hallani Ben Foldsot, még akkor is, ha bizonyos pontjain kissé langyosra sikerült a visszatérése.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.