Visszhang: könyv

Bíró Kriszta: Kevert

Visszhang

Az elsősorban színésznőként ismert szerző könyve nem regény, de nem is a szó klasszikus értelmében vett novellagyűjtemény, s még az utóbbi bő tíz évben divatos novellafüzér címke sem illeszthető rá.

Ahogy Bírótól a regényeinél és az alkotóként jegyzett színpadi munkáinál megszokhattuk, most is a női sorsok érdeklik. Mindegyik történet hőse egy bizonyos Brauner Piroska. Vagyis minden tör­ténet hősét Brauner Piroskának hívják. De egyik sem ugyanolyan, mint a másik, még ha a körülötte megforduló fontos szereplők között vannak is visszatérő figurák és helyszínek.

Piroska zavarba hoz: hol szép, hol hatalmas szemölcs csúfítja el az arcát, hol fiatalon meghal, hol vígan éli a világát sokáig. Mint egy középkori misztériumjáték Akárkije. Egy nő a 20. századból. Bíró Krisztának a mágikus realizmus az anyanyelve. Nála az egyszerű, hétköznapi emberrel történik csoda, ami egyszerűen csodálatos. Vagy mégsem? Már a csodákkal is baj van?

A könyv borítóján egy ajtó, kilincs nélkül. A szövegek világába is valahogy így kerülünk be: úgy a könyv negyedénél már azon sem csodálkozunk, ha a történelem és a mindennapok összekavarodnak, ez a normalitás, és ha ez, akkor miért akadnánk fenn azon, ha egy arcról hirtelen eltűnnek a szeplők. Semmi nincs rendben, minden össze van keveredve. Minden rendben van. És ez nem csak a női sorsokra igaz.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.