Visszhang: könyv

Bíró Kriszta: Kevert

Visszhang

Az elsősorban színésznőként ismert szerző könyve nem regény, de nem is a szó klasszikus értelmében vett novellagyűjtemény, s még az utóbbi bő tíz évben divatos novellafüzér címke sem illeszthető rá.

Ahogy Bírótól a regényeinél és az alkotóként jegyzett színpadi munkáinál megszokhattuk, most is a női sorsok érdeklik. Mindegyik történet hőse egy bizonyos Brauner Piroska. Vagyis minden tör­ténet hősét Brauner Piroskának hívják. De egyik sem ugyanolyan, mint a másik, még ha a körülötte megforduló fontos szereplők között vannak is visszatérő figurák és helyszínek.

Piroska zavarba hoz: hol szép, hol hatalmas szemölcs csúfítja el az arcát, hol fiatalon meghal, hol vígan éli a világát sokáig. Mint egy középkori misztériumjáték Akárkije. Egy nő a 20. századból. Bíró Krisztának a mágikus realizmus az anyanyelve. Nála az egyszerű, hétköznapi emberrel történik csoda, ami egyszerűen csodálatos. Vagy mégsem? Már a csodákkal is baj van?

A könyv borítóján egy ajtó, kilincs nélkül. A szövegek világába is valahogy így kerülünk be: úgy a könyv negyedénél már azon sem csodálkozunk, ha a történelem és a mindennapok összekavarodnak, ez a normalitás, és ha ez, akkor miért akadnánk fenn azon, ha egy arcról hirtelen eltűnnek a szeplők. Semmi nincs rendben, minden össze van keveredve. Minden rendben van. És ez nem csak a női sorsokra igaz.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."