Visszhang: lemez

Brahms: Complete Piano Quartets

Visszhang

Ragyogó zongoratriói és vonósötösei, no meg a megunhatatlan klarinétötös mellett gyakran háttérbe szorulnak Brahms zongoranégyesei.

Az első kettőt még húszas évei végén, a harmadikat élete derekán alkotta a zeneszerző. Bár híján vannak annak a bravúros tömörségnek, ami a többi kamaraműre jellemző, éppenséggel forrófejű szárnyalásuk folytán is méltók a rajongásra. Egyedül a g-moll zongoranégyes ismerős ízű Rondo alla Zingarese tétele vált a hazai rádióhallgatók kedvencévé. A brahmsi recept ezekre a művekre is érvényes: romantikus hév klasszikus formák közé zárva. Négy magyar – vagy magyarországi illetőségű – művész találkozott, hogy ezeket a négyeseket lemezre vegye: a venezuelai Giovanni Guzzo hegedűs a Végh Sándor alapította Camerata Salzburg koncertmestere, a Zeneakadémia tanára, a többieket pedig ennyire sem kell bemutatnunk: Szűcs Máté brácsázik, Perényi Miklós csellózik, Várjon Dénes zongorázik.

A négyes ihletett és bátor interpretációja már az első ütemekben szembetűnő. Várjon tempót és dinamikát érintő stílusismeretéhez, finom rubatotechnikájához Perényi szép hangképzése társul, Guzzo és Szűcs hegedű-brácsa kettőse a már említett magyaros Zingarese-tételben hibátlan összhatást nyújt. A hármas sorszámú c-moll zongoranégyest végzetes pesszimizmusa miatt a két másik darab közé ékelték, így végül fényes dúrban zárul a lemez. Ez az A-dúr zongoranégyes csendül fel a legritkábban a három közül, pedig igen érdekes darab: egyrészt végtelen nyugalom, olümposzi magasztosság árad belőle, másrészt kihalljuk mögüle a visszahúzódó, magába zárkózó zeneszerzőt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.