Visszhang: lemez

Brahms: Complete Piano Quartets

Visszhang

Ragyogó zongoratriói és vonósötösei, no meg a megunhatatlan klarinétötös mellett gyakran háttérbe szorulnak Brahms zongoranégyesei.

Az első kettőt még húszas évei végén, a harmadikat élete derekán alkotta a zeneszerző. Bár híján vannak annak a bravúros tömörségnek, ami a többi kamaraműre jellemző, éppenséggel forrófejű szárnyalásuk folytán is méltók a rajongásra. Egyedül a g-moll zongoranégyes ismerős ízű Rondo alla Zingarese tétele vált a hazai rádióhallgatók kedvencévé. A brahmsi recept ezekre a művekre is érvényes: romantikus hév klasszikus formák közé zárva. Négy magyar – vagy magyarországi illetőségű – művész találkozott, hogy ezeket a négyeseket lemezre vegye: a venezuelai Giovanni Guzzo hegedűs a Végh Sándor alapította Camerata Salzburg koncertmestere, a Zeneakadémia tanára, a többieket pedig ennyire sem kell bemutatnunk: Szűcs Máté brácsázik, Perényi Miklós csellózik, Várjon Dénes zongorázik.

A négyes ihletett és bátor interpretációja már az első ütemekben szembetűnő. Várjon tempót és dinamikát érintő stílusismeretéhez, finom rubatotechnikájához Perényi szép hangképzése társul, Guzzo és Szűcs hegedű-brácsa kettőse a már említett magyaros Zingarese-tételben hibátlan összhatást nyújt. A hármas sorszámú c-moll zongoranégyest végzetes pesszimizmusa miatt a két másik darab közé ékelték, így végül fényes dúrban zárul a lemez. Ez az A-dúr zongoranégyes csendül fel a legritkábban a három közül, pedig igen érdekes darab: egyrészt végtelen nyugalom, olümposzi magasztosság árad belőle, másrészt kihalljuk mögüle a visszahúzódó, magába zárkózó zeneszerzőt.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.