Visszhang: lemez

Brahms: Complete Piano Quartets

Visszhang

Ragyogó zongoratriói és vonósötösei, no meg a megunhatatlan klarinétötös mellett gyakran háttérbe szorulnak Brahms zongoranégyesei.

Az első kettőt még húszas évei végén, a harmadikat élete derekán alkotta a zeneszerző. Bár híján vannak annak a bravúros tömörségnek, ami a többi kamaraműre jellemző, éppenséggel forrófejű szárnyalásuk folytán is méltók a rajongásra. Egyedül a g-moll zongoranégyes ismerős ízű Rondo alla Zingarese tétele vált a hazai rádióhallgatók kedvencévé. A brahmsi recept ezekre a művekre is érvényes: romantikus hév klasszikus formák közé zárva. Négy magyar – vagy magyarországi illetőségű – művész találkozott, hogy ezeket a négyeseket lemezre vegye: a venezuelai Giovanni Guzzo hegedűs a Végh Sándor alapította Camerata Salzburg koncertmestere, a Zeneakadémia tanára, a többieket pedig ennyire sem kell bemutatnunk: Szűcs Máté brácsázik, Perényi Miklós csellózik, Várjon Dénes zongorázik.

A négyes ihletett és bátor interpretációja már az első ütemekben szembetűnő. Várjon tempót és dinamikát érintő stílusismeretéhez, finom rubatotechnikájához Perényi szép hangképzése társul, Guzzo és Szűcs hegedű-brácsa kettőse a már említett magyaros Zingarese-tételben hibátlan összhatást nyújt. A hármas sorszámú c-moll zongoranégyest végzetes pesszimizmusa miatt a két másik darab közé ékelték, így végül fényes dúrban zárul a lemez. Ez az A-dúr zongoranégyes csendül fel a legritkábban a három közül, pedig igen érdekes darab: egyrészt végtelen nyugalom, olümposzi magasztosság árad belőle, másrészt kihalljuk mögüle a visszahúzódó, magába zárkózó zeneszerzőt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.