Visszhang: lemez

Bruce Springsteen: Only the Strong Survive

Visszhang

Elő­for­dul, hogy egy idősödő rocksztár azért készít feldolgozáslemezt, hogy alkotói és identitásválságát leplezze.

Bruce Springsteen bizonyosan nem tartozik ebbe a körbe; a huszonegyedik stúdiólemezénél tartó zenész olyan tempóban dolgozik hetvenen túl is, mint fiatalkorában, és azt is fontos hozzátenni, hogy eddigi egyetlen ilyen kísérlete, a Pete Seeger előtt tisztelgő We Shall Overcome: The Seeger Sessions (2006) az életmű legmegbecsültebb darabjai közé tartozik. Ezúttal nem egyetlen dalszerző világát idézi meg Springsteen, hanem javarészt a 60-as, 70-es évek soul/r’n’b dalaiból válogatott. A koncepcióhoz nem ragaszkodott nagyon mereven, így a Four Tops-, a Temptations-, a Ben E. King-dalok mellett van például szerzemény a 80-as évekből is, de belefért a feketének vagy soulnak sem igazán mondható Walker Brothers legnagyobb slágere is.

A kultúrmisszió tisztaságát erősíti az a tény is, hogy a lemez nagyobbik felét kevésbé ismert dalokból válogatta össze. Springsteen vállaltan múltidéző örömzenét akart erre a lemezre, és tisztelettel viseltetett tárgya iránt: a hangszereléseken nem változtatott, nem modernkedte össze őket, és két dalban még a legendás Sam & Dave duó egyik fele, Sam Moore is vendégeskedik. Az Only the Strong Survive kellemes hallgatnivaló, és a több mint ötvenéves dalok úgy is remekül működnek, hogy nyilván Springsteen hangbeli képességei szerények az eredeti énekesekhez képest, de aki tisztán csengő énekszóra vágyik, az amúgy sem Bruce Springsteen-lemezeket fog vásárolni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."