Visszhang: tévésorozat

Bűnügyi nyilvántartás

Visszhang

Mindent egyetlen lapra tesz fel az Apple, amikor új, kiváló brit hagyományokat követő krimisorozatát két markáns színész összhangjára bízza.

A terv majdnem be is válik – hiszen Peter Capaldi és Cush Jumbo remekelnek –, ám a széria megannyi súlyos kérdése ennél kidolgozottabb koncepciót kívánna. Az intézményes rasszizmus, a rendőrségi korrupció, az etikus igazságügyi eljárás mikéntje komplex, rendszerszintű kérdések, amelyek kibontása (ha komolyak a szándékaink) igényli az árnyalt mellékszálakat és -szereplőket.

A fiatal, ambiciózus June Lenker (Jumbo) véletlenül botlik egy lezártnak hitt gyilkossági ügybe: egy névtelen telefonáló erőszakos barátjára panaszkodik, aki egy volt barátnője megölésével henceg. Ha ez igaz, akkor egy ártatlanul elítélt fekete férfi ül börtönben a tettes helyett. Lenker önszorgalomból – és főnöke tanácsa ellenére – újranyitja az ügyet, és megkeresi a régi vezető nyomozót, a köztiszteletnek örvendő Daniel Hegartyt (Capaldi). A férfi már első ránézésre is számos sötét titkot őriz, ami csak még jobban tüzeli Lenkert, hogy fényt derítsen az igazságra. Kettejük vetélkedése, kelletlen együttműködése és gyökeresen eltérő habitusa adja a sorozat lüktetését, dinamikusan váltakozva a rivális/mester–tanítvány/vadász–préda tónusai között. A nagy színészegyéniségek tündöklése közepette azonban elszürkülnek az egyébként izgalmas mellékalakok, Lenker etikai határátlépései vagy a mély strukturális kérdések. Néha egy-egy sokatmondó szemvillanás vagy félmondat kevés, megéri kibontani a cselekményt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.