Visszhang: tévésorozat

Bűnügyi nyilvántartás

Visszhang

Mindent egyetlen lapra tesz fel az Apple, amikor új, kiváló brit hagyományokat követő krimisorozatát két markáns színész összhangjára bízza.

A terv majdnem be is válik – hiszen Peter Capaldi és Cush Jumbo remekelnek –, ám a széria megannyi súlyos kérdése ennél kidolgozottabb koncepciót kívánna. Az intézményes rasszizmus, a rendőrségi korrupció, az etikus igazságügyi eljárás mikéntje komplex, rendszerszintű kérdések, amelyek kibontása (ha komolyak a szándékaink) igényli az árnyalt mellékszálakat és -szereplőket.

A fiatal, ambiciózus June Lenker (Jumbo) véletlenül botlik egy lezártnak hitt gyilkossági ügybe: egy névtelen telefonáló erőszakos barátjára panaszkodik, aki egy volt barátnője megölésével henceg. Ha ez igaz, akkor egy ártatlanul elítélt fekete férfi ül börtönben a tettes helyett. Lenker önszorgalomból – és főnöke tanácsa ellenére – újranyitja az ügyet, és megkeresi a régi vezető nyomozót, a köztiszteletnek örvendő Daniel Hegartyt (Capaldi). A férfi már első ránézésre is számos sötét titkot őriz, ami csak még jobban tüzeli Lenkert, hogy fényt derítsen az igazságra. Kettejük vetélkedése, kelletlen együttműködése és gyökeresen eltérő habitusa adja a sorozat lüktetését, dinamikusan váltakozva a rivális/mester–tanítvány/vadász–préda tónusai között. A nagy színészegyéniségek tündöklése közepette azonban elszürkülnek az egyébként izgalmas mellékalakok, Lenker etikai határátlépései vagy a mély strukturális kérdések. Néha egy-egy sokatmondó szemvillanás vagy félmondat kevés, megéri kibontani a cselekményt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.