Visszhang: színház

Carlo Goldoni: Egy nyár

Visszhang

A szerző egyik késői munkájából, a nosztalgikus hangulatú, szinte szomorú Nyaralás-trilógiából Török Tamara fordítása alapján készített kétfelvonásos komédiát Ascher Tamás rendező.

Nehéz modernként újraértelmezni Goldoni berögzült darabjait (még akkor is, ha egy kevésbé felkapott művéről van szó). Mintha Ascher nem tudta volna eldönteni, terítse-e be a színpadot a csehovi fásultság, vagy inkább vibráljanak a figurák. A mérleg az előbbi irányába billen, amit még Khell Zsolt se nem színes, se nem szagos, minimalistának viszont túl sok díszletei is tetéznek. (Khell már „berendezte” a trilógia középső részét 2003-ban a kaposvári Csiky Gergely Színházban Rusznyák Gábor rendezéséhez.)

A játékosság fájón hiányzott ezen az estén, amivel megidézhető lett volna az olasz színház, és sajnos a színészi játék is hiányérzetet okozott. Borbély Alexandra (Giacinta) játéka nem lépte át a közepest, és bár a Filippót megtestesítő Bezerédi Zoltán jó teljesítményt nyújtott, Jordán Adél (Vittoria) és a többiek csak a minimálisan elvárhatót hozták. Kivételeset a tizennyolc szereplőből egyedül Dankó István (Fulgenzio) mutatott: annyira árnyalta a figuráját, amennyire az egy szürke öltönyös, a világot realistán látó ügyvéd esetében csak lehetséges, ráadásul a nyaralókhoz viszonyított kívülállóságával végig nevettetni tudott.

Az előadás szerelmi négyszöget megfestő története nem sok útravalót ad, és nem igazán gondolkodtat el, már ha a banális konklúzión (a szerelem vak) nem akarunk hosszabban elmerengeni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.