Visszhang: könyv

Cecilie Enger: Lélegezz

Visszhang

Hogyan lehetséges az, hogy ha valaki olvasta A Karamazov testvéreket, mégsem emlékszik rá?

Synnét, az alternatív színházi rendezőt mélységesen megdöbbentik Carla, az aneszteziológus szavai. Ha még tovább ülnének egy autóban, össze is vesznének. A kocsi azonban lesodródik az útról, Carlának pedig végig kell néznie, ahogy Synne kínok közt meghal, a tehetetlenség mélységes, örökös – kézremegésben is megnyilvánuló – bűntudatot okoz neki. Carla a bűntudatának rabja lesz. Magánál tartja Synne bőröndjét, beleolvas a naplójába, a drámába, amelyet a lány A Karamazov testvérekből írt. Ember és árnyéka nagyon nagyra nő ebben a norvég regényben. Carla elkezd írni egy könyvet a fájdalomcsillapítás történetéről, és arról, lehet-e értelme a fájdalomnak. Nem tudhatja, ettől a munkától gyógyulni fog-e, vagy még inkább alámerül. De a figyelem talán elterelhető.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.