Visszhang: lemez

Corvus Consort, Ferio Saxophone Quartet: Revoiced

Visszhang

Énekegyüttes és szaxofonkvartett: a puristák talán felvonják a szemöldöküket, de a végeredménnyel kapcsolatban egy szavuk sem lehet.

A fúvósok leginkább az orgona méltóságteljes, nyugalmas hangját idézik, a brit Corvus Consort fiatal tagjai pedig kristálytisztán énekelnek. A műsor évszázadokat köt össze a reneszánsztól napjainkig. Heinrich Schütz barokk protestáns zeneszerzőtől indulunk, Antonio Gabrieli, majd Bach után az első ragyogó felfedezés: Allegri Misereréjének elbűvölő átdolgozása az 1994-es születésű Owain Parktól, amely harmóniai­lag dekonstruálja, jelentésében viszont megújítja az eredeti művet. A kortárs kompozíciókban ugyanaz a pátosz nélküli, de magasztos szellem jelenik meg, mint Lassus vagy Johann Michael Bach szakrális darabjaiban. James MacMillan (1959–) Christus vincit című himnuszában pedig, amelyet a szopránszaxofon érzéki szólója zár, mintha megnyílnának a mennyek, Roderick Williams (1965–) Byrd nyomán született Ave verum-átiratában pedig ragyogóan érvényesül a felvétel helyszínéül szolgáló templom akusztikája. A rendkívül tehetséges amerikai komponista, Sarah Rimkus (1990–) Mária-himnusza, egy hatásos csúcspontba torkolló antifónia, ugyancsak a lemez különösen ihletett perceit adja. Bátor és jó ízlésű műsorválasztás, a kortárs hallgató számára is érvényes sound és képzeletgazdag megvalósítás teszi ezt a lemezt az év egyik legerősebb megjelenésévé; pont olyanná, amilyet a hazai felhozatalban gyakran hiányolhatunk.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.