Visszhang: lemez

Corvus Consort, Ferio Saxophone Quartet: Revoiced

Visszhang

Énekegyüttes és szaxofonkvartett: a puristák talán felvonják a szemöldöküket, de a végeredménnyel kapcsolatban egy szavuk sem lehet.

A fúvósok leginkább az orgona méltóságteljes, nyugalmas hangját idézik, a brit Corvus Consort fiatal tagjai pedig kristálytisztán énekelnek. A műsor évszázadokat köt össze a reneszánsztól napjainkig. Heinrich Schütz barokk protestáns zeneszerzőtől indulunk, Antonio Gabrieli, majd Bach után az első ragyogó felfedezés: Allegri Misereréjének elbűvölő átdolgozása az 1994-es születésű Owain Parktól, amely harmóniai­lag dekonstruálja, jelentésében viszont megújítja az eredeti művet. A kortárs kompozíciókban ugyanaz a pátosz nélküli, de magasztos szellem jelenik meg, mint Lassus vagy Johann Michael Bach szakrális darabjaiban. James MacMillan (1959–) Christus vincit című himnuszában pedig, amelyet a szopránszaxofon érzéki szólója zár, mintha megnyílnának a mennyek, Roderick Williams (1965–) Byrd nyomán született Ave verum-átiratában pedig ragyogóan érvényesül a felvétel helyszínéül szolgáló templom akusztikája. A rendkívül tehetséges amerikai komponista, Sarah Rimkus (1990–) Mária-himnusza, egy hatásos csúcspontba torkolló antifónia, ugyancsak a lemez különösen ihletett perceit adja. Bátor és jó ízlésű műsorválasztás, a kortárs hallgató számára is érvényes sound és képzeletgazdag megvalósítás teszi ezt a lemezt az év egyik legerősebb megjelenésévé; pont olyanná, amilyet a hazai felhozatalban gyakran hiányolhatunk.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.