Visszhang: lemez

Corvus Consort, Ferio Saxophone Quartet: Revoiced

Visszhang

Énekegyüttes és szaxofonkvartett: a puristák talán felvonják a szemöldöküket, de a végeredménnyel kapcsolatban egy szavuk sem lehet.

A fúvósok leginkább az orgona méltóságteljes, nyugalmas hangját idézik, a brit Corvus Consort fiatal tagjai pedig kristálytisztán énekelnek. A műsor évszázadokat köt össze a reneszánsztól napjainkig. Heinrich Schütz barokk protestáns zeneszerzőtől indulunk, Antonio Gabrieli, majd Bach után az első ragyogó felfedezés: Allegri Misereréjének elbűvölő átdolgozása az 1994-es születésű Owain Parktól, amely harmóniai­lag dekonstruálja, jelentésében viszont megújítja az eredeti művet. A kortárs kompozíciókban ugyanaz a pátosz nélküli, de magasztos szellem jelenik meg, mint Lassus vagy Johann Michael Bach szakrális darabjaiban. James MacMillan (1959–) Christus vincit című himnuszában pedig, amelyet a szopránszaxofon érzéki szólója zár, mintha megnyílnának a mennyek, Roderick Williams (1965–) Byrd nyomán született Ave verum-átiratában pedig ragyogóan érvényesül a felvétel helyszínéül szolgáló templom akusztikája. A rendkívül tehetséges amerikai komponista, Sarah Rimkus (1990–) Mária-himnusza, egy hatásos csúcspontba torkolló antifónia, ugyancsak a lemez különösen ihletett perceit adja. Bátor és jó ízlésű műsorválasztás, a kortárs hallgató számára is érvényes sound és képzeletgazdag megvalósítás teszi ezt a lemezt az év egyik legerősebb megjelenésévé; pont olyanná, amilyet a hazai felhozatalban gyakran hiányolhatunk.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.