Visszhang: film

Louis Armstrong Black & Blues

Visszhang

A Bohém rapszódia sikere óta vérszemet kaptak a filmkészítők.

Ráébredve, hogy minek új hősök gyártásával kockáztatni a néző szimpátiáját, amikor imádott ikonjaik a földön elszórva hevernek arra várva, hogy valaki felvegye őket, s kicsit megköpködve felcsiszolja régi fényüket az ingujjával. E meggondolás mentén lett itt film Aretha Franklin, Elvis, David Bowie, Elton John és Marilyn Monroe életéről is. Persze a művek minősége változó, de némelyik többet reprezentál a rendezőből, mint a hőséből, mindez azonban a Louis Armstrong Black & Bluesról nem mondható el. Igaz, nem is vethető össze jó szívvel a felsoroltakkal, hiszen most nem játékfilmről van szó. A színes bőrű zenei kultúrát notórius módon vizsgáló dokumentarista, Sacha Jenkins kezében jó dolga van a jazztrombitásnak, a rendező gyakorlatilag egy pillanatra sem veszi le róla a szemét. Elsősorban a zenész saját feljegyzéseiből dolgozik, amit bőséges kép- és hanganyaggal egészít ki, de még a megszólaltatottak kommentárjai idejére sem igen szakítja meg a montázst, az elhivatottság tehát megkérdőjelezhetetlen.

Armstrong feljegyzéseihez méltón Jenkins is igyekszik megénekelni a jó mellett a rosszat is. A „Tamás bátya” szindrómára kihegyezve a konfliktust, megjáratja a művész polgárjogi felelősségének kérdését, és bár nyilván kitalálható, mire jut bálványozott figurájával kapcsolatban, nehéz vitatkozni azzal az elgondolással, hogy a művészet nagyobb világformáló erővel bír, mint amekkorával egy művész – legyen akár valóban szervilis vagy épp hangos aktivista – bármikor is tudna.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Újra ingyenes egyetemi kurzusokat kínál a Bibó István Szabadegyetem, nem csak egyetemistáknak

  • narancs.hu

Négy izgalmas, mindenki számára elérhető közéleti, politikai és társadalmi kurzussal indul a CEU Bibó István Szabadegyetem idei szemesztere. Boncasztalra kerülnek a balatoni infrastrukturális beruházásokat övező dilemmák, a választások apropóján az orbáni rendszer leváltásának lehetőségei és veszélyei, a szegénység sokszínű magyar arca és a gyerekvállalási, gyereknevelési kérdések az állami beavatkozások függvényében.

Konzultáció kamu adóról, nem kamu adóból

Kibújt a szög a zsákból: a miniszterelnök bevallotta, amit eddig is tudtunk, miszerint a nemzeti konzultáció a Fidesz érdekeit szolgálja, mozgósítani lehet vele. A legújabbat egy senki által nem hitelesített, állítólagos Tisza-adóemelésről szóló sajtpapírra hivatkozva indítják el. 

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.