Visszhang: film

Louis Armstrong Black & Blues

Visszhang

A Bohém rapszódia sikere óta vérszemet kaptak a filmkészítők.

Ráébredve, hogy minek új hősök gyártásával kockáztatni a néző szimpátiáját, amikor imádott ikonjaik a földön elszórva hevernek arra várva, hogy valaki felvegye őket, s kicsit megköpködve felcsiszolja régi fényüket az ingujjával. E meggondolás mentén lett itt film Aretha Franklin, Elvis, David Bowie, Elton John és Marilyn Monroe életéről is. Persze a művek minősége változó, de némelyik többet reprezentál a rendezőből, mint a hőséből, mindez azonban a Louis Armstrong Black & Bluesról nem mondható el. Igaz, nem is vethető össze jó szívvel a felsoroltakkal, hiszen most nem játékfilmről van szó. A színes bőrű zenei kultúrát notórius módon vizsgáló dokumentarista, Sacha Jenkins kezében jó dolga van a jazztrombitásnak, a rendező gyakorlatilag egy pillanatra sem veszi le róla a szemét. Elsősorban a zenész saját feljegyzéseiből dolgozik, amit bőséges kép- és hanganyaggal egészít ki, de még a megszólaltatottak kommentárjai idejére sem igen szakítja meg a montázst, az elhivatottság tehát megkérdőjelezhetetlen.

Armstrong feljegyzéseihez méltón Jenkins is igyekszik megénekelni a jó mellett a rosszat is. A „Tamás bátya” szindrómára kihegyezve a konfliktust, megjáratja a művész polgárjogi felelősségének kérdését, és bár nyilván kitalálható, mire jut bálványozott figurájával kapcsolatban, nehéz vitatkozni azzal az elgondolással, hogy a művészet nagyobb világformáló erővel bír, mint amekkorával egy művész – legyen akár valóban szervilis vagy épp hangos aktivista – bármikor is tudna.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.