Visszhang: koncert

Costello and Nieve in Concert

Visszhang

A kilenc évvel ezelőtti szólókoncert után ezúttal régi zenésztársával, Steve Nieve-vel tért vissza a Müpa színpadára Elvis Costello.

Ahogy felbukkannak a színpadon, szinte úgy néznek ki, mint egy ikerpár: hasonló zakót, nadrágot és kalapot viselnek, és mindketten szemüvegesek. Costello az éneklés mellett gitáron játszik, Nieve elsősorban zongorán (nem is akárhogyan), de időnként átfordul a szintihez, és még egy furán effektezett melodikát is a kezébe vesz. A zenei hangzás néha telítettebb a színpadon látható hangszerparkhoz képest – egy pár dalban a dob és a basszus előre programozott formában szólal meg. Például a Watching the Detectivesben, amelynek pszichedelikus reggae-je az est egyik csúcspontjának bizonyul. A két angol a turnén sosem adja elő ugyanazt a szettlistát, sokszor koncerten belül változtatnak az előre tervezett programon. Gyakran az adott helyhez szabják valamennyire a dalokat, és ahogy Costello félig-meddig beígérte múlt heti lapszámunkban lejött interjújában, a Szomorú vasárnap is elhangzik; természetesen angolul. A Paul McCartney-val közösen írt dalokból ezúttal a So Like Candyre esik a választás, és a másik nagy mentor/dalszerzőtárs, Burt Bacharach is megidéződik. Felcsendül a She című Charles Aznavour-örökzöld, a (What’s So Funny ’Bout) Peace Love and Understandingben pedig Nieve is dalra fakad. Mindegyik dal az utolsónak tűnik, de mindig jön egy újabb – végül az örök sláger Alisont követő Couldn’t Call It Unexpected No. 4 a zárás, közönségből énekléssel, és a közönséget a színpadon énekeltetéssel.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.