Visszhang: koncert

Costello and Nieve in Concert

Visszhang

A kilenc évvel ezelőtti szólókoncert után ezúttal régi zenésztársával, Steve Nieve-vel tért vissza a Müpa színpadára Elvis Costello.

Ahogy felbukkannak a színpadon, szinte úgy néznek ki, mint egy ikerpár: hasonló zakót, nadrágot és kalapot viselnek, és mindketten szemüvegesek. Costello az éneklés mellett gitáron játszik, Nieve elsősorban zongorán (nem is akárhogyan), de időnként átfordul a szintihez, és még egy furán effektezett melodikát is a kezébe vesz. A zenei hangzás néha telítettebb a színpadon látható hangszerparkhoz képest – egy pár dalban a dob és a basszus előre programozott formában szólal meg. Például a Watching the Detectivesben, amelynek pszichedelikus reggae-je az est egyik csúcspontjának bizonyul. A két angol a turnén sosem adja elő ugyanazt a szettlistát, sokszor koncerten belül változtatnak az előre tervezett programon. Gyakran az adott helyhez szabják valamennyire a dalokat, és ahogy Costello félig-meddig beígérte múlt heti lapszámunkban lejött interjújában, a Szomorú vasárnap is elhangzik; természetesen angolul. A Paul McCartney-val közösen írt dalokból ezúttal a So Like Candyre esik a választás, és a másik nagy mentor/dalszerzőtárs, Burt Bacharach is megidéződik. Felcsendül a She című Charles Aznavour-örökzöld, a (What’s So Funny ’Bout) Peace Love and Understandingben pedig Nieve is dalra fakad. Mindegyik dal az utolsónak tűnik, de mindig jön egy újabb – végül az örök sláger Alisont követő Couldn’t Call It Unexpected No. 4 a zárás, közönségből énekléssel, és a közönséget a színpadon énekeltetéssel.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.