Visszhang: színház

Cseh Tamás – Bereményi Géza: Frontátvonulás

Visszhang

Mit jelképez a pályaudvar, ahonnan nem indulnak vonatok, mit jelent ma az egy helyben állás?

A Színház- és Filmművészeti Egyetem végzős zenés színművészosztályá­nak előadása szerint sok mindent, de semmi megnyugtatót. Alapvetően megtartják az 1979-es lemez eredeti szövegét (Ecsédi keresi az italozás után „világgá ment” barátját, Vizit), mégis: a hozzáírások, finom kiegészítések révén a prózai betéteket összekötő szövegként használó koncert helyett egy valódi zenés darabot, illetve látomást kapunk, ahol minden tökéletes összhangban működik.

A rendező, Krasznai Vilmos remek arányérzékkel rajzolta fel a szerepeket, de nem dramatizálta túl azokat (ahogyan a történetet magát sem), és nem csúszott át vásári szórakoztatásba még a kabarészerű számokban sem. Pedig vékony mezsgye ez, ahol a Dizőz és a Pénztárosnő is női ruhába öltözött férfi, ráadásul a Dizőz (Sas Zoltán) villant is többször, s az előadás zenei vezetője, Fülöp Kristóf olykor egészen kislányosnak hat a rózsaszín dresszeiben (jelmez: Varga-Járó Sára). Mind a hat színész több szerepet formál meg, éppoly könnyedén váltanak a figuráik, ahogyan a hangszereik között. A díszlet, a polcrendszerre hasonlító vasemelvény is működik: ebben a szűk térben kúsznak, másznak, hasalva énekelnek és próbálnak olykor kitörni a szereplők. Megrekedés, tanácstalanság: minden ismétli önmagát. Egy magába zárult ország revüje ez, ahol a magánszámok szórakoztatónak és csillogónak tűnnek, egészen addig, amíg fel nem kapcsolják a villanyt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.