Visszhang: könyv

Csigó Katalin: Romok között

Visszhang

A mindentudó elbeszélő először Magdalénáról, a füvesasszonyról mesél.

Magdaléna egyenként látta az esőcseppeket, és hol a semmit figyelte, „hol az idő szövetét”, máskor „arra gondolt, nem is tudja, milyen nem egyedül lenni”, viszont „név szerint ismerte a fáit, hogy mivel tesz jót nekik, minden üzenetüket értette”. Magdaléna gyógyított egy megbecstelenített lányt, aztán az apa kérésére segített elhajtani a magzatot is, emiatt bajba került.

A második történet főszereplője egy író, akinek tényleg gondot okoz az írás. Azt képzeli, olyan ő, mint egy csillagász, aki „valahonnan az űr mélyéről érkező jeleket igyekszik elfogni, egyáltalán észlelni, aztán valami értelmezhető formában megragadva rögzíteni azokat”. A férfi káromkodik, az ó, kis faszom a szavajárása. Nem érti „ezeket a belebetegedni az érzésekbe dolgokat”, viszont van terapeutája, aki „visszajelez”, ám ő legyintve az arcába röhög. Az egyedüllét „bilincset ver” köré, azért mégis megpróbál írni a lányról, akibe szerelmes volt. Mihelyt meglátta, tudta, hogy „ez most más lesz”, „más, mint a korábbi találkozások ismeretlen random nőkkel”.

A harmadik történet erről a lányról szól. A három történet összetartozik, az ősök tettei valamelyest meghatározzák az utódok sorsát. A tengerparti piacon vett olíva és sajt képeket idéz fel, „egy másik korból, egy másik sajtról”, az aneszteziológus pedig érzi, „örök tartozása van valaki felé, aki egyszer eljön és behajtja azt”. Mintha nem lehetne mást tenni, mint ami meg van írva a nagykönyvben.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.