Visszhang: színház

David Mamet: Oleanna

Visszhang

Az 1992-ben született darab (amelyből két évre rá film is készült) népszerű nálunk is, legutóbb 2021-ben a Tháliában mutatták be Egy jobb világ címmel, Valló Péter rendezésében.

Most is szerencsésebb lett volna új címet adni, ha már ez a nagyon jól működő új fordítás (Puskás Samu, a darab rendezőjének munkája) elkészült, mert az eredeti gyakorlatilag értelmezhetetlen. (A film világában egy fiktív teret jelent, de ez a színpadi változatban semmilyen formában nem kap magyarázatot.) Egy jó nevű egyetem tanári szobájában vagyunk végig, steril tér. John (Szabó Kimmel Tamás) a hallgatók kedvence. Lázadó szellem, erős gondolatai vannak az intézményrendszerről és az oktatás szerepéről, és nagyon szeret tanítani. Egy délután, épp a legrosszabb pillanatban (John a professzori kinevezését előre ünneplendő, házvásárlás közepén van) berobban hozzá Carol (Hermányi Mariann), aki támadóan és agresszíven a saját rossz teljesítménye miatt teszi felelőssé, és kéri, találjanak megoldást. John furcsa alkut ajánl: felkészíti ma­gán­úton Carolt. A következő jelenetben már tudjuk: Carol feljelentést tett, szexuális zaklatás vádjával. Hiába tudjuk, mikor íródott a darab, rettentően mainak érezzük. De nem a felkavaró és aktuális témája miatt lesz ez kiváló előadás, hanem elsősorban a két színész alakítása miatt, ami persze nem működne a pergő, erős mondatok nélkül. Mametnek nagyon jól felismerhető színpadi nyelve van: feszes, dialógusok, félmondatok, amelyeket sikerül a legtermészetesebb módon hozni. Szabó Kimmel alakítása természetes és meggyőző. Látjuk, ahogy a karizmatikus oktató hogyan roppan össze, minden rezdülése lekövethető. Csodálatosan megágyaz Hermányi felzaklatóan hiteles játékának. Üresjáratok nélküli, felzaklató és elgondolkodtató előadás.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.