Visszhang: színház

David Mamet: Oleanna

Visszhang

Az 1992-ben született darab (amelyből két évre rá film is készült) népszerű nálunk is, legutóbb 2021-ben a Tháliában mutatták be Egy jobb világ címmel, Valló Péter rendezésében.

Most is szerencsésebb lett volna új címet adni, ha már ez a nagyon jól működő új fordítás (Puskás Samu, a darab rendezőjének munkája) elkészült, mert az eredeti gyakorlatilag értelmezhetetlen. (A film világában egy fiktív teret jelent, de ez a színpadi változatban semmilyen formában nem kap magyarázatot.) Egy jó nevű egyetem tanári szobájában vagyunk végig, steril tér. John (Szabó Kimmel Tamás) a hallgatók kedvence. Lázadó szellem, erős gondolatai vannak az intézményrendszerről és az oktatás szerepéről, és nagyon szeret tanítani. Egy délután, épp a legrosszabb pillanatban (John a professzori kinevezését előre ünneplendő, házvásárlás közepén van) berobban hozzá Carol (Hermányi Mariann), aki támadóan és agresszíven a saját rossz teljesítménye miatt teszi felelőssé, és kéri, találjanak megoldást. John furcsa alkut ajánl: felkészíti ma­gán­úton Carolt. A következő jelenetben már tudjuk: Carol feljelentést tett, szexuális zaklatás vádjával. Hiába tudjuk, mikor íródott a darab, rettentően mainak érezzük. De nem a felkavaró és aktuális témája miatt lesz ez kiváló előadás, hanem elsősorban a két színész alakítása miatt, ami persze nem működne a pergő, erős mondatok nélkül. Mametnek nagyon jól felismerhető színpadi nyelve van: feszes, dialógusok, félmondatok, amelyeket sikerül a legtermészetesebb módon hozni. Szabó Kimmel alakítása természetes és meggyőző. Látjuk, ahogy a karizmatikus oktató hogyan roppan össze, minden rezdülése lekövethető. Csodálatosan megágyaz Hermányi felzaklatóan hiteles játékának. Üresjáratok nélküli, felzaklató és elgondolkodtató előadás.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.