Visszhang: színház

David Mamet: Oleanna

Visszhang

Az 1992-ben született darab (amelyből két évre rá film is készült) népszerű nálunk is, legutóbb 2021-ben a Tháliában mutatták be Egy jobb világ címmel, Valló Péter rendezésében.

Most is szerencsésebb lett volna új címet adni, ha már ez a nagyon jól működő új fordítás (Puskás Samu, a darab rendezőjének munkája) elkészült, mert az eredeti gyakorlatilag értelmezhetetlen. (A film világában egy fiktív teret jelent, de ez a színpadi változatban semmilyen formában nem kap magyarázatot.) Egy jó nevű egyetem tanári szobájában vagyunk végig, steril tér. John (Szabó Kimmel Tamás) a hallgatók kedvence. Lázadó szellem, erős gondolatai vannak az intézményrendszerről és az oktatás szerepéről, és nagyon szeret tanítani. Egy délután, épp a legrosszabb pillanatban (John a professzori kinevezését előre ünneplendő, házvásárlás közepén van) berobban hozzá Carol (Hermányi Mariann), aki támadóan és agresszíven a saját rossz teljesítménye miatt teszi felelőssé, és kéri, találjanak megoldást. John furcsa alkut ajánl: felkészíti ma­gán­úton Carolt. A következő jelenetben már tudjuk: Carol feljelentést tett, szexuális zaklatás vádjával. Hiába tudjuk, mikor íródott a darab, rettentően mainak érezzük. De nem a felkavaró és aktuális témája miatt lesz ez kiváló előadás, hanem elsősorban a két színész alakítása miatt, ami persze nem működne a pergő, erős mondatok nélkül. Mametnek nagyon jól felismerhető színpadi nyelve van: feszes, dialógusok, félmondatok, amelyeket sikerül a legtermészetesebb módon hozni. Szabó Kimmel alakítása természetes és meggyőző. Látjuk, ahogy a karizmatikus oktató hogyan roppan össze, minden rezdülése lekövethető. Csodálatosan megágyaz Hermányi felzaklatóan hiteles játékának. Üresjáratok nélküli, felzaklató és elgondolkodtató előadás.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."