Visszhang: könyv

Bíró Péter: Hosszú árnyék

Visszhang

Egy „újkori” bűnregény, amelyben az elbeszélőt a konkrét bűncselekményeknél sokkal jobban foglalkoztatják a társadalmat, illetve a szűkebb közösségeket átható olyan bűnök, mint a csalás, a korrupció, a hazugság.

Itt még az is kérdés, hogy történt-e bűncselekmény egyáltalán. A rendőrség ugyanis hamar lezárja az ügyet.

A nyomozóvá avanzsált három barát – Dukon, a falugondnok, Szamovics kriptaőr, illetve Perényi Tamás tanár úr – mégis szeretne fényt deríteni a nyolcvanhárom éves Katóka tanító néni „öngyilkosságának” körülményeire. Az ügy hátterének megvilágításakor azonban rögtön a múltbeli bűnök, valamint a jelenkori, azokhoz nagyon hasonló visszásságok is napvilágra kerülnek. Közben sok mindenről, illetve sokakról derül ki, hogy nem egészen azok, aminek/akinek látszanak.

A „hosszú árnyék” a bűn kiterjedésének és hatásának metaforája a regény szövevényes világában, de konkrét jelentései is vannak. A zsákfalucskától nem messze eső főváros tereire (szimbolikus értelemben is) erős árnyékot vet az ismeretlenek által szivárványszínűre festett Szabadság-szobor, de Hosszú árnyék a címe annak a memoár kéziratnak is, amelynek állítólagos szerzője az elhunyt idős tanító néni, aki a művét egy kétes ügyletekbe bonyolódott és vitatható értékű irodalmi művek kiadásáról hírhedtté vált kiadónál szerette volna megjelentetni. Az elbeszélő többször is megemlíti, hogy a szentistvándi felső parkolóban használhatatlan a mobilvécé, de ennek – látszólag – nincs különösebb jelentősége a történetben…

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."