Visszhang: lemez

Doves: Constellations for the Lonely

Visszhang

2020 kevés jó híre közül az egyik az volt, hogy a Doves több mint egy évtized szünet után új albumot adott ki.

De a turné már elmaradt Jimi Goodwin énekes-basszusgitáros mentális, addikciós problémái miatt. A manchesteri együttes másik két tagja, vagyis a Williams ikrek a feloszlást fontolgatták, de végül a dalszerzésbe menekültek. Közben kiderült, hogy amolyan önterápiás jelleggel Goodwin is dolgozott otthon új zenéken. És ahogy a tesók fogalmaztak, „az új album végül megmentette a zenekart”. Ahogy részben a cím is sugallja, a Constellations for the Lonely a kívülállóknak, a meg nem értetteknek szól, és ugyan a dalok sok esetben az elmúlás témáját érintik, Jez Williams szerint a Doves reményt kívánt adni ezekben a sötét időkben. Az előző lemezhez hasonlóan itt is a nyitószám a csúcspont: a Renegade a 2009-es Kingdom of Rust Vangelist idéző, Blade Runner-es világához nyúl vissza, szövegében még meg is idézi Rutger Hauer híres monológját. A lemezen végig középtempó uralkodik, a hangulat szokás szerint elszállós, remekül fuzionál az elektronika a rockkal. Mégis ez a Doves legkevésbé zseniális munkája, bár sok más zenekar mindenét odaadná egy ilyen albumért. A most induló turnén Goodwin nem vesz részt, az énekrészeit a Williamsek vállalták át (a lemezen több dalban is énekelnek), viszont a frontember megígérte, hogy vissza fog térni a színpadra, ráadásul vannak ötletei a hetedik albumhoz.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.