Visszhang: film

Túlélők

  • SzSz
  • 2025. március 12.

Visszhang

A közkeletű kritika szerint a világvége-filmekben kizárólag amerikaiak lelik halálukat.

Ők menekülnek többemeletnyi hullám elől; az ő földjükön pusztítanak a tornádók és az ő Szabadság-szobruk vagy Hollywood-feliratuk esik darabokra a katasztrófa során. Van azonban ennek az Amerika-központúságnak egy másik oldala is: ott van igazán pénz a méregdrága effektekre és látványos jelenetekre, és ők tudnak valóban izgalmas kalandot faragni még a világégésből is.

Itt van például a Túlélők, a francia Frédéric Jardin mozija, amely bárhogy is próbálkozik, mégsem képes épkézláb feszültségeket előcsalnia. Pedig az alapsztori egy álmatlan éjszakán akár Michael Bay vagy Roland Emmerich fejéből is kipattanhatott volna, hogy csak a mozgóképes pusztítás veteránjait említsük. Egy négyfős család épp születésnapot ünnepel a Karib-tenger közepén. Hatalmas vihar támad, s úgy tűnik, a világ a feje tetejére állt. Épp ez történt ugyanis: a Föld két pólusa felcserélődött, s hajójuk alól eltűnt az óceán. A családnak nemcsak a sivatagszerű pusztasággal kell megküzdenie, de a megmaradt túlélőkkel és a mélyből érkező tengeri lényekkel is. A filmnek szemmel láthatóan két látványos effekt (ez az ún. money shot) fért bele a költségvetésébe – ezekkel jól is sáfárkodik, probléma inkább azzal van, ami közöttük történik. Jellemépítés nélkül nincsenek érzelmek, érzelmek nélkül pedig a nézőt hidegen hagyja, hogy mi történik a szereplőkkel, itt pedig éppen ez a helyzet.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.