Visszhang: film

Túlélők

  • SzSz
  • 2025. március 12.

Visszhang

A közkeletű kritika szerint a világvége-filmekben kizárólag amerikaiak lelik halálukat.

Ők menekülnek többemeletnyi hullám elől; az ő földjükön pusztítanak a tornádók és az ő Szabadság-szobruk vagy Hollywood-feliratuk esik darabokra a katasztrófa során. Van azonban ennek az Amerika-központúságnak egy másik oldala is: ott van igazán pénz a méregdrága effektekre és látványos jelenetekre, és ők tudnak valóban izgalmas kalandot faragni még a világégésből is.

Itt van például a Túlélők, a francia Frédéric Jardin mozija, amely bárhogy is próbálkozik, mégsem képes épkézláb feszültségeket előcsalnia. Pedig az alapsztori egy álmatlan éjszakán akár Michael Bay vagy Roland Emmerich fejéből is kipattanhatott volna, hogy csak a mozgóképes pusztítás veteránjait említsük. Egy négyfős család épp születésnapot ünnepel a Karib-tenger közepén. Hatalmas vihar támad, s úgy tűnik, a világ a feje tetejére állt. Épp ez történt ugyanis: a Föld két pólusa felcserélődött, s hajójuk alól eltűnt az óceán. A családnak nemcsak a sivatagszerű pusztasággal kell megküzdenie, de a megmaradt túlélőkkel és a mélyből érkező tengeri lényekkel is. A filmnek szemmel láthatóan két látványos effekt (ez az ún. money shot) fért bele a költségvetésébe – ezekkel jól is sáfárkodik, probléma inkább azzal van, ami közöttük történik. Jellemépítés nélkül nincsenek érzelmek, érzelmek nélkül pedig a nézőt hidegen hagyja, hogy mi történik a szereplőkkel, itt pedig éppen ez a helyzet.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.