Visszhang: film

Éjszakai szuka

  • SzSz
  • 2025. január 29.

Visszhang

Mind ismerünk olyan embereket, akik egy udvariassági kérdésre – hogy vagy? – igyekeznek valódi választ adni.

Hősünk – nem ismerjük a nevét, csak annyit tudunk róla, hogy Anya – a szupermarketben fut össze régi ismerősével, és elhangzik a költői kérdés, mire ő hosszú tirádába kezd arról, hogy voltak már jobb napjai, sőt, voltaképp az egész élete egy hatalmas, pelenkaszagú csőd, amely egy az egyben elnyelte a korábbi, ambiciózus énjét, ami pedig maradt belőle, az mindössze arra képes, hogy a földön ülve gügyögjön a kisfiának, amikor épp nem neki főz, őt fürdeti vagy próbálja elaltatni. Hamar kiderül, hogy mindez csak képzelgés. Anya egy apró fejrázás után visszatér ahhoz, ahogy reagálnia illik: mosolyogva bólogat, hogy persze, minden oké.

Marielle Heller filmje kicsit maga is így működik: pillanatokra afféle feltartott középső ujjként felvillant pár rendhagyó megoldást, extrém jelenetet, de hamar visszatér az unalmas középszerbe. Nem mutat semmi olyasmit, amit Jason Reitman 2018-as Pszichoanyujában, vagy épp a 2022-es spanyol Altatódalban ne láthattunk volna, de érzékletesen festi le egy magányos szülő szürke hétköznapjait. Még Amy Adamsből is sikerült átlagembert varázsolnia egy hete mosatlan hajjal, száraz arcbőrrel és pelyhedző állal. Nemrég még művészeti galériákban mutatták be kiállításait, kisfia születése után azonban nem maradt neki más szerep, mint az anyáé: mos, főz, takarít és nevel, miközben férje – aki hosszú ideig meg sem jelenik – üzleti utazásokon vesz részt. Akkor sem jobb a helyzet, ha végre hazaérkezik: ilyenkor mintha csak eggyel nőne a gyerekek száma a házban.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.