Visszhang: film

Éjszakai szuka

  • SzSz
  • 2025. január 29.

Visszhang

Mind ismerünk olyan embereket, akik egy udvariassági kérdésre – hogy vagy? – igyekeznek valódi választ adni.

Hősünk – nem ismerjük a nevét, csak annyit tudunk róla, hogy Anya – a szupermarketben fut össze régi ismerősével, és elhangzik a költői kérdés, mire ő hosszú tirádába kezd arról, hogy voltak már jobb napjai, sőt, voltaképp az egész élete egy hatalmas, pelenkaszagú csőd, amely egy az egyben elnyelte a korábbi, ambiciózus énjét, ami pedig maradt belőle, az mindössze arra képes, hogy a földön ülve gügyögjön a kisfiának, amikor épp nem neki főz, őt fürdeti vagy próbálja elaltatni. Hamar kiderül, hogy mindez csak képzelgés. Anya egy apró fejrázás után visszatér ahhoz, ahogy reagálnia illik: mosolyogva bólogat, hogy persze, minden oké.

Marielle Heller filmje kicsit maga is így működik: pillanatokra afféle feltartott középső ujjként felvillant pár rendhagyó megoldást, extrém jelenetet, de hamar visszatér az unalmas középszerbe. Nem mutat semmi olyasmit, amit Jason Reitman 2018-as Pszichoanyujában, vagy épp a 2022-es spanyol Altatódalban ne láthattunk volna, de érzékletesen festi le egy magányos szülő szürke hétköznapjait. Még Amy Adamsből is sikerült átlagembert varázsolnia egy hete mosatlan hajjal, száraz arcbőrrel és pelyhedző állal. Nemrég még művészeti galériákban mutatták be kiállításait, kisfia születése után azonban nem maradt neki más szerep, mint az anyáé: mos, főz, takarít és nevel, miközben férje – aki hosszú ideig meg sem jelenik – üzleti utazásokon vesz részt. Akkor sem jobb a helyzet, ha végre hazaérkezik: ilyenkor mintha csak eggyel nőne a gyerekek száma a házban.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.