Visszhang: lemez

Philip Glass: Águas da Amazônia / Third Coast Percussion

Visszhang

Kakukktojás a minimalizmus úttörő zeneszerzőjének életművében ez a darab: 1993-ban született egy balett-társulat megrendelésére, akkor még csak zongorára.

Mindegyik tételét az Amazonas egy-egy mellékfolyója ihlette. Paul Simon volt az, aki összehozta Glasst az Uakti brazil ütőegyüttessel – a csapat neve egy dél-amerikai tukánó törzs egy legendás lényére utal, aki a Rio Negro partján él, a testén lyukak vannak, és a rajta átsüvítő szél hangja megőrjíti a nőket. A helyi férfiak persze megölik a nőknek suttogó félistent…

Az Águas da Amazônia ütőhangszerekre, fuvolára és szintetizátorra hangszerelt változata tíz tételből áll, stílusa a jazz spirituális válfajaira és a stresszoldó new age-zenékre emlékeztet. No, annyira azért nem unalmas, a zeneszerző jól felismerhető poliritmikus szövetei fenntartják a hallgató érdeklődését. Ma akár a techno félakusztikus, pasztorál leágazásához, a folktronicához is hasonlíthatjuk. (A lipcsei rádió zenekara hét éve előadta a szimfonikus változatot.)

Az Uakti eredeti, 2006-ban elkészült lemezfelvételére sem volt semmi panasz, de a chicagói Third Coast Percussion, amely kilenc éve egy Steve Reich-lemezzel nyert Grammy-díjat, pár újítással szolgál. Szerencsés volt változtatni a tételek sorrendjén, és még jobb ötlet volt a fuvolista, Constance Volk igazolása, akinek imp­rovizációs részei sokat tesznek azért, hogy ne masszírozószalonokba, hanem koncertterembe képzeljük ezt a szvitet.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.