Visszhang: lemez

Philip Glass: Águas da Amazônia / Third Coast Percussion

Visszhang

Kakukktojás a minimalizmus úttörő zeneszerzőjének életművében ez a darab: 1993-ban született egy balett-társulat megrendelésére, akkor még csak zongorára.

Mindegyik tételét az Amazonas egy-egy mellékfolyója ihlette. Paul Simon volt az, aki összehozta Glasst az Uakti brazil ütőegyüttessel – a csapat neve egy dél-amerikai tukánó törzs egy legendás lényére utal, aki a Rio Negro partján él, a testén lyukak vannak, és a rajta átsüvítő szél hangja megőrjíti a nőket. A helyi férfiak persze megölik a nőknek suttogó félistent…

Az Águas da Amazônia ütőhangszerekre, fuvolára és szintetizátorra hangszerelt változata tíz tételből áll, stílusa a jazz spirituális válfajaira és a stresszoldó new age-zenékre emlékeztet. No, annyira azért nem unalmas, a zeneszerző jól felismerhető poliritmikus szövetei fenntartják a hallgató érdeklődését. Ma akár a techno félakusztikus, pasztorál leágazásához, a folktronicához is hasonlíthatjuk. (A lipcsei rádió zenekara hét éve előadta a szimfonikus változatot.)

Az Uakti eredeti, 2006-ban elkészült lemezfelvételére sem volt semmi panasz, de a chicagói Third Coast Percussion, amely kilenc éve egy Steve Reich-lemezzel nyert Grammy-díjat, pár újítással szolgál. Szerencsés volt változtatni a tételek sorrendjén, és még jobb ötlet volt a fuvolista, Constance Volk igazolása, akinek imp­rovizációs részei sokat tesznek azért, hogy ne masszírozószalonokba, hanem koncertterembe képzeljük ezt a szvitet.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.