Visszhang: színház

Emberevők

  • Sisso
  • 2024. szeptember 18.

Visszhang

A Független Színház Magyarország (FüSzi) évad­indító előadása az 1782-es nyúzóvölgyi vérengzésnek állít emléket, a cigányok kivégzését kamaraszínházi formában dolgozva fel.

A Boda-Novy Emília rendező és Boda-Novy Barnabás által írt darab plasztikusan kelti életre a történelmi dokumentumokban, jegyzőkönyvekben, leírásokban arctalan áldozatokként megjelenő alakokat.

A történet az akkori Hont vármegyében, Kemencén eltűnt iszákos mészáros keresésével indul. A felesége, bár nagy természetű férje nem először csinál ilyet, a környéken élő cigányokra tereli a gyanút, és nem is nehéz ellenük fordítani a közhangulatot. A romákat tömlöcbe vetik és fogvatartóik a szemünk előtt válnak rasszista fenevadakká. A kínzásoknak köszönhető lidérces vallomások nyomán aztán megszületik a kannibalizmus vádja, s több mint száz cigányt ítélnek halálra.

A párbeszédekben feltárulnak minkét oldal motivációi, rálátunk az előítéletesség hátterére. A szöveg maga abszurd módon humoros. A kisszínpadi megoldásokra filmes hatások jellemzők: a sűrítés, a közelik, a füst, az átváltozások feszessé, ugyanakkor kellőképpen kényelmetlenné teszik az előadást.

A konferanszié maga az ördög (Csányi Dávid). Csányi és Nemcsók Nóra alakváltásai szédítők. Horváth Kristóf szövege remekül működik Varga Dávid atmoszferikus zenei mixével. Különleges, emlékezetes pillanatokat élünk át a minimál bútorok között. Provokatív és pimasz darab, gipsy punk a javából.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.