Visszhang: színház

Emberevők

  • Sisso
  • 2024. szeptember 18.

Visszhang

A Független Színház Magyarország (FüSzi) évad­indító előadása az 1782-es nyúzóvölgyi vérengzésnek állít emléket, a cigányok kivégzését kamaraszínházi formában dolgozva fel.

A Boda-Novy Emília rendező és Boda-Novy Barnabás által írt darab plasztikusan kelti életre a történelmi dokumentumokban, jegyzőkönyvekben, leírásokban arctalan áldozatokként megjelenő alakokat.

A történet az akkori Hont vármegyében, Kemencén eltűnt iszákos mészáros keresésével indul. A felesége, bár nagy természetű férje nem először csinál ilyet, a környéken élő cigányokra tereli a gyanút, és nem is nehéz ellenük fordítani a közhangulatot. A romákat tömlöcbe vetik és fogvatartóik a szemünk előtt válnak rasszista fenevadakká. A kínzásoknak köszönhető lidérces vallomások nyomán aztán megszületik a kannibalizmus vádja, s több mint száz cigányt ítélnek halálra.

A párbeszédekben feltárulnak minkét oldal motivációi, rálátunk az előítéletesség hátterére. A szöveg maga abszurd módon humoros. A kisszínpadi megoldásokra filmes hatások jellemzők: a sűrítés, a közelik, a füst, az átváltozások feszessé, ugyanakkor kellőképpen kényelmetlenné teszik az előadást.

A konferanszié maga az ördög (Csányi Dávid). Csányi és Nemcsók Nóra alakváltásai szédítők. Horváth Kristóf szövege remekül működik Varga Dávid atmoszferikus zenei mixével. Különleges, emlékezetes pillanatokat élünk át a minimál bútorok között. Provokatív és pimasz darab, gipsy punk a javából.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.