Visszhang: színház

Emberevők

  • Sisso
  • 2024. szeptember 18.

Visszhang

A Független Színház Magyarország (FüSzi) évad­indító előadása az 1782-es nyúzóvölgyi vérengzésnek állít emléket, a cigányok kivégzését kamaraszínházi formában dolgozva fel.

A Boda-Novy Emília rendező és Boda-Novy Barnabás által írt darab plasztikusan kelti életre a történelmi dokumentumokban, jegyzőkönyvekben, leírásokban arctalan áldozatokként megjelenő alakokat.

A történet az akkori Hont vármegyében, Kemencén eltűnt iszákos mészáros keresésével indul. A felesége, bár nagy természetű férje nem először csinál ilyet, a környéken élő cigányokra tereli a gyanút, és nem is nehéz ellenük fordítani a közhangulatot. A romákat tömlöcbe vetik és fogvatartóik a szemünk előtt válnak rasszista fenevadakká. A kínzásoknak köszönhető lidérces vallomások nyomán aztán megszületik a kannibalizmus vádja, s több mint száz cigányt ítélnek halálra.

A párbeszédekben feltárulnak minkét oldal motivációi, rálátunk az előítéletesség hátterére. A szöveg maga abszurd módon humoros. A kisszínpadi megoldásokra filmes hatások jellemzők: a sűrítés, a közelik, a füst, az átváltozások feszessé, ugyanakkor kellőképpen kényelmetlenné teszik az előadást.

A konferanszié maga az ördög (Csányi Dávid). Csányi és Nemcsók Nóra alakváltásai szédítők. Horváth Kristóf szövege remekül működik Varga Dávid atmoszferikus zenei mixével. Különleges, emlékezetes pillanatokat élünk át a minimál bútorok között. Provokatív és pimasz darab, gipsy punk a javából.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.