Visszhang: film

Emlékeztetsz valakire

  • 2023. augusztus 9.

Visszhang

A 130 ember életét követelő, 2015-ös párizsi terrortámadások egyikében halt meg a tévesen Európa első öngyilkos női merénylőjeként azonosított Hasna Aït Boulahcen.

Az életét feldolgozó film nem menti fel az Iszlám Állammal szimpatizáló nőt, de áldozatként mutatja be az anyja által megtagadott, családjától elszakított, érzelmileg és szexuálisan kihasznált, egész életében az el- és befogadás hiányának pusztító hatásától szenvedő lányt. Aki egyszerre akar függetlenedni és kötődni. Franciának túl arab, arabnak nem elég muszlim, katonának nem elég szabálykövető, de a party girl álarc mögött erkölcsi tartás van, és a bulizás nem tölti be az érzelmi biztonság hiányából adódó mélységes űrt. Az érzelmileg manipulált Hasna későn eszmél, hogy szerelme nem a földi paradicsomként lefestett Szíriába (na hiszen!) viszi őt, hanem egyenesen az égi paradicsomba – csak egy robbanómellényt kell felcsatolni hozzá.

Az utóbbi idők dzsihádista terrorizmusára reflektáló filmek az elkövetők cselekedeteit jellemzően távolságtartással kezelik. Dina Amer egyiptomi-amerikai rendezőnő (az események idején maga is tudósító) dokumentarista közelségbe hozza Hasna sorsát, valódi tanúkat is bevonva, a nézőt állásfoglalásra késztetve tudja megragadni „hőse” életének fordulópontjait. Mit tennénk mi azokban a helyzetekben, amelyek Hasnát formálták? Hoznánk-e mi is szélsőséges döntéseket? Erre erősít rá az a radikális művészi eszköz, hogy a lányt (akár egy-egy jeleneten belül is) két, majd három színésznő játssza. A harmadik maga a rendezőnő.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.