Visszhang: film

A kimenekítési projekt

  • SzSz
  • 2023. augusztus 9.

Visszhang

Az Egyesült Államok és Kína viszonya rég nem volt ilyen kiélezett.

A Netflix elérkezettnek látta az időt, hogy összeboronálja a két szuperhatalmat: a valóságból való elmenekülésnek nincs ugyanis kellemesebb módja, mint egy agyatlan akciómozi.

Az eredeti elképzelés szerint a Kelet és a Nyugat legnagyobb akcióhősei terveztek szövetséget kötni: előbbit természetesen Jackie Chan, utóbbit pedig Sylvester Stallone személyesítette volna meg. Rambo azonban az utolsó pillanatban kilépett, helyét pedig máig tisztázatlan indokokból az egykori pankrátor, John Cena vette át. A filmet még 2018-ban leforgatták Kínában, a címe pedig legalább annyiszor változott, ahány kanyart vett Trump külpolitikai iránya ebben az időszakban. A végeredmény egy innen-onnan összelopkodott, borzalmas látványvilágú akciófilm lett, amely egyedül főszereplőinek köszönheti, hogy a pár száz forintos leértékelt lemezek helyett egyenesen a streaming toplistájára érkezett.

A történet a Mad Maxet idéző Irakban játszódik, ahol a zsoldosok megtámadnak egy olajfinomítót. Az emberek kimenekítésére kínai elit különítmény érkezik Jackie Chan karakterének vezetésével. Csakhogy a másik oldalhoz is csatlakozik egy szuperember – ő Cena figurája, aki rossz szándék nélkül, humanitárius okokból vállalkozik a küldetésre. Hőseink hamar rájönnek, hogy valójában egy oldalon állnak, így felveszik a kesztyűt a gonosz zsoldos katonák ellen, és mindent megtesznek, hogy az ártatlanokat a zöld zónába szállítsák. Az eredmény feleolyan izgalmas, mint tankolás közben a kút számlálóját figyelni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.