Visszhang: tévésorozat

Demons & Saviors

Visszhang

Az ABC News és a Hulu true crime sorozatában új jelentést nyer a boszorkányper kifejezés.

A kezdés kissé zavarba ejtő: megismerjük a tiné­dzser Christina Boyert, aki állítólagos telekinetikus képességeivel „poltergeist lányként” válik híressé Amerika-szerte. Néhány év múlva elítélik hároméves lánya, Amber megöléséért. A minisorozat könnyedén követhetné a megszokott szenzációhajhász, kissé szadista true crime vonalat – hiszen annyi szaftos részlet kínálkozik. Ami rejtélyes, paranormális jelenségeket firtató történetként indul, hamar bűnügyi drámává változik; az életfogytiglanra ítélt Christina ügyét egy lelkes amatőrökből álló csapat kezdi újravizsgálni.

A Christina képességeivel foglalkozó első epizód kilóg a minisorozat szerkezetéből, de segít meg­alapozni a későbbi per erősen moralizáló, hisztérikus hangnemét. A sorozat írói különösen figyelnek arra, hogy egyenlő megszólalási lehetőséget adjanak Christina támogatóinak és vádlóinak (a nő barátja, aki a legvalószínűbb tettesnek tűnik, nem kívánt nyilatkozni). A szokatlan kiegyensúlyozottságból úgy tetszik, az amatőr (és főként nőkből álló) nyomozócsapat alaposabb tényfeltáró munkát végzett, mint az igazságszolgáltatási rendszer veterán képviselői. A széria példás mértéktartással mutatja be a nézőpontok sokféleségét, és nem kívánja utólagosan megoldani a bűnügyi rejtélyt (bár érezhetően Christina oldalával szimpatizál). Ami kirajzolódni látszik, az az igazságszolgáltatás elfogultsága és hiányosságai; a Demons & Saviors pont akkor a legerősebb, amikor hallgatni tud.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.